42proc geriausių Jungtinės Karalystės mokslininkų
yra baigę privačias ugdymo įstaigas ir, atrodo, tendencija nežada kisti. Sutton Trust atliko tyrimą, kurio metu analizavo mokyklas ir universitetus, į kuriuos ėjo 1 700 geriausi JK mokslininkai. Paaiškėjo, kad 51proc geriausių medikų, 70proc geriausių teisėjų, 54proc geriausių žurnalistų lankė privačias ugdymo įstaigas. O dabar…kitas – šiek tiek išverčiantis iš koto – faktas: JUNGTINĖJE KARALYSTĖJE PRIVAČIOSE UGDYMO ĮSTAIGOSE MOKOSI APIE 7proc VAIKŲ. SEPTYNI!!! Kaip jums toks faktas???
Išvis į universitetus stoja maždaug 14proc vaikų, baigusių privačias mokyklas.
56proc Royal Society ir British Academy mokslinių narių yra baigę Oksfordą arba Kembridžą. Nepasakyčiau, kad sunku būtų įsiminti šį „sąrašą“!
Sutton Trust vadovas seras Peter Lampl teikia, kad toks tyrimas įrodo, jog Jungtinėje Kalralystėje ne visi turi vienodas galimybes gyvenime: vaikai iš privačių ugdymo įstaigų turi daug didesnes galimybes pasiekti profesijų „viršūnėles“. Pasirodo (kas ir mane nustebino), privačių moksleivių absolventai PENKIS KARTUS dažniau išlaiko baigiamuosius egzaminus aukščiausiu balu ir sudaro daugiau nei trečdalį aukčiausių įvertinimų fizikoje, chemijoje, ekonomikoje ir istorijoje. Sero Peter Lampl nuomone, reikia sudaryti sąlygas talentingiems vaikams iš neturtingų šeimų tokias galimybes kaip ir galintiems sau leisti mokslus privačiose mokyklose. Ir, žinoma, kalbėjo apie „įkvepiančius“ mokytojus neturtingų rajonų mokyklose.

Viena vertus, aš esu už elitines mokyklas. Ir privačias, o ne valstybinės (nes valstybinės iš tiesų turi visiems suteikti vienodas galimybes). Jeigu taip atsitinka, kad vienos valstybinės mokyklos tampa elitinėmis, o kitos – „prastomis“, taip, mano nuomone, būti neturėtų. VISOS valstybinės mokyklos turi garantuoti tokį vidurinį išsilavinimą, kad – jeigu vaikas mokosi ir yra motyvuotas – galėtų be korepetitorių pagalbos įstoti į aukštąją mokyklą.
Dar manau, kad valstybė galėtų prisidėti skiriant stipendijas labai gabiems neturtingiems moksleiviams mokytis elitinėse mokyklose (beje, nemažai elitinių mokyklų skiria stipendijas labai gabiems nepasiturintiems vaikams).
Ir dar manau, kad gaila, jog yra toks didžiulis atotrūkis. Žinau, kad JK labai visi susirūpinę švietimu, bet, kaip sakant, ne veltui…
Bet tai jūs man dabar pasakykit: kaip atrasti formulę, kuri VEIKIA??? O tai vieni centralizuoja, kiti decentralizuoja, treti dar kažką daro…ir nepasakyčiau,kad kažkur ėmė ir suveikė. Gyrė gyrė suomius, visi važiavo ten tos „formulės šaknų“ ieškoti, o štai prasidėjo susišaudymai, prakalbta apie pernelyg akademizuotą sistemą (beje, man jau prieš gerus penkerius metus viena kolegė iš Suomijos tą sakė, kad ji nenustebs, jei tas akademizavimas atsigręš kitu galu!)… Aš kartais – medituodama apie švietimą – pagalvoju, kad kaži ar apskritai ta formulė yra?
Rasma
February 8th, 2010 at 3:04 pm
Įdomu, ar yra atlikti privačias mokyklas (pradines, pagrindines) Lietuvoje baigusių moksleivių pasiekimų tyrimai? Nors gabiems tiksliukams kaip ir yra galimybė tobulėti ypatingai stipriose gimnazijose (KTU gimnazija, Vilniaus licėjus ir kt.). Būtų gerai žinoti, ar tikrai privačiose LT mokyklose yra galimybė tobulėti sutelkiant pagrindines savo jėgas mokymuisi, o ne kovai už būvį? Jeigu tokia galimybė būtų (o gal ji yra?) didesniam mokinių skaičiui, manau, ir lietuvaičiai-paaugliai galėtų pasigirti ne vienu išradimu, nes jie yra pakankamai nuovokūs ir išradingi:)
Austėja Landsbergienė
February 8th, 2010 at 3:37 pm
Oi, Rasma, kaip apsidžiaugiau, kad pakomentavote, nes jau galvojau, kad taip visi ir pratylės apie privačias mokyklas
Apie tyrimus nežinau.
Vakar kaip tik su vyru diskutavome, ką aš daryčiau su Lietuvos švietimu, jei galėčiau priimti svarbius sprendimus. Kažkaip man patinka ta mintis, kad – kaip Švedijoje – privačios mokyklos gauna tą patį krepšiuką kaip valstybinės ir papildomo mokesčio imti negali. Va, tada – po kokių 15 metų – ir pamatytumėme, ar gera būtų tokia reforma (nes jeigu norime pamatyti švietimo reformos rezultatus, reikia laukti maždaug 10-15 metų. Tiesa, Lietuvoje net nežinau, kada pamatysime kokios nors reformos rezultatus, nes viena reforma keičia kitą…)
Rasma
February 8th, 2010 at 4:01 pm
Manau, kad dabartinis švietimo ministras eina tuo keliu, kad ir privatus verslas ateitų su kokybe ir mažesniu popierizmu į švietimą. Atrodo, kaip ir sveikintina, jeigu nebus kas nors perlenkta.
Tik neaiškios labai tos politinės kaitos. Per 4 metus galima įsivažiuoti, bet įtvirtinti siekius visoje sistemoje – laiko per mažai.
Austėja, o ką Jūs pirmiausia keistumėte/įtvirtinumėte švietime pirmiausiai, jeigu tai būtų Jūsų valia?
Gintarė
February 8th, 2010 at 5:08 pm
Iš 7% – 42% mokslininkų? Man tai iš tiesų baisu.
O kur menininkai geri, sociologai, pedagogai ir kt specialistai?
Gal tai rodo, jog yra per daug orientuota į vieną sritį, konkrečią sritį – mokslininkų? Atrodo, kad šie skaičiai rodo, jog menininkam ten ne vieta… O gaila…
O 58% yra baigę valstybines. Ar jie dėl to yra blogesni?
Austėja Landsbergienė
February 8th, 2010 at 5:35 pm
Rasma, kol nebus iš esmės peržiūrėta tvarka, tol – be didelių pinigų – mažai kas galės ateiti į tą švietimą. Kai pasižiūriu, kokie reikalavimai Švedijoje, JAV, Belgijoje norint steigti privačius darželius, tai Lietuvoje…tas pats, kas lyginti 10 Dievo įsakymų su ST, NT ir dar parašytu specialiai ta proga Viduriniu. Žinoma, jei pinigai nėra svarbus faktorius, galima įgyvendinti, bet jei svarbus, tai…visi ieško galimybių ir būdų kaip padaryti paprasčiau…
Taip, sakoma, kad nuo kaitos iniciavimo švietime iki pirmųjų rezultatų reikia maždaug 15 metų. TIK TADA bus galima kalbėti apie TOS REFORMOS efektyvumą arba ne.
Visų pirma tai “paleisčiau” darželius: reikia iš tiesų peržiūrėti higienos normas (pagrindinis principas turi būti: tėvai veda? patenkinti? Juk jei nebus patenkinti, tai neves! Ir apskritai palengvinčiau steigimą jei ne 100, tai bent 50 kartų
Čia visų pirma. O tada jau reiktų imtis vidurinio mokslo…
Rasma
February 9th, 2010 at 9:54 am
Austėja, supratau, kad LT švietimui nėra jokių galimybių tapti geram per artimiausius 15-30 metų? O jei vėl nauji vėjai politikoje – naujas ŠMM ministras su kitais prioritetais švietime? Tuomet vėl viskas griūna, ir vėl iš naujo?
Dėl darželių. 2008 m. buvo atkreiptas dėmesys į ikimokyklinį ir priešmokyklinį ugdymą. Tai atsispindi ir ŠMM kvalifikacijos tobulinimo prioritetuose. Taip pat 2009 m. pradėtas šio ugdymo projektas yra pirmasis didesnis žingsnis į ikimokyklinukų ugdymą. Galgi viskas susitvarkys ir sistema tobulės?
O kodėl nebūtų galima tas pačias reformas diegti lygiagrečiai ir darželiuose, ir mokyklose? Tik gal truputį kitokioje formoje? Juk vaikai, iš darželio atėję į mokyklas irgi norės tobulesnės (kokybiškesnės) mokymosi, tėvai – valdymo sistemos?
Austėja Landsbergienė
February 9th, 2010 at 11:06 am
Būtų džiugu, jei bent vieną kartą pasikeitęs ministras nereikštų naujos švietimo reformos, o tęstinumą jau pradėtos. Suprantu, kad, pavyzdžiui, socialdemokratiškosios ir konservatoriškosios ideologijų skirtingas požiūris į švietimą, tačiau IŠ ESMĖS galima būtų sutarti, kuria kryptimi norime, kad eitų LIETUVA, o ne tiesiog viską “koreguoti” pagal to meto dūdelę.
Dėl darželių – nuoširdžiai ir labai tikiuosi. Bet – kaip ir su patyčiomis ir smurtu – problemos sprendimas turi būti kompleksinis, turi būti keičiama visuomenės nuomonė, koks turi būti geras darželis, be to, tėvams turi būti natūralu dalyvauti darželio valdyme, savo vaiko ugdyme ir t.t. ir pan.
Jūs teisi – forma turi būti kita. Tiesiog jeigu darželyje svarbiausia socializacija, jau pradinėje mokykloje svarbiausia išmokyti mokytis ir pamilti mokslą, o toliau – jau mokytis. Žinoma, čia labai suprimityvinu, bet iš esmės manau, kad fokusas skirtingu metu slenka kitur. Žinoma, visada išlieka socializacija, visada išlieka mokymasis kritiškai mąstyti ir atrinkti informaciją bei noras ją susirasti, tačiau vidurinio mokslo, manau, negalima taip liberalizuoti kaip būtų galima liberalizuoti ikimokyklinį ugdymą.
Rasma
February 9th, 2010 at 11:15 am
Ačiū Austėja, už įdomų bendravimą.
Labai norėčiau paskaityti ir Jūsų disertaciją. O gal vėliau bus galima įsigyti ir monografiją?
asara
February 10th, 2010 at 8:47 am
As visiskai pritariu, kad pradineje mokykloje svarbiausia sudaryti tokia aplinka, kad vaikui butu iskiepytas noras mokytis, domejimasis. Lietuvoje mokyklose viskas paremta “kalimu” – kalamos formules, taisykles ir pan. Toks mokymasis buvo pagristas tuo laikotarpiu, kai nebuvo interneto, kai buvo sunkiai prieinama informacija ir viskas reikejo tiesiog mokytis atmintinai. Dabar, kai informacija yra lengvai surandama, manau, reiketu mokymosis procesa orientuoti i tu formuliu, taisykliu praktiska pritaikyma. Pvz., kaip praktiskai gyvenime taikoma Pitagoro teorema ir pan.
. Ir dar Lietuvoje tiesiog ” iskritusios” yra 5 – 9 klases. Turime privaciu pradiniu mokyklu ir puikiu gimnaziju nuo 10 klases, taciau niekas daug demesio neskiria butent tarpinems klasems
Ir liudna, kai vaikai mokosi daug, taciau praktiskai tailyti ziniu nemoka
Renata
February 11th, 2010 at 8:19 am
Žinot ką, o aš švietimo ir apskritai visas auklėjimo reformas pradėčiau nuo Pedagoginio universiteto ir apskritai tų įstaigų, kurios ruošia būsimuosius mokytojus. Tuo metu kai stojau pati, tikrai žinau – stoja tie, kuriems nepavyko kitur. Su labai mažu praeinamuoju balu. Ne taip turėtų būti… Ir kažkaip įtariu, kad niekas nepasiketė. Tikiu, kad ir tarp tokių žmonių buvo yra ir bus gabių pedagogų. Ir kad komentaras nebūtų visai ne į temą, mąstau – ar kas baigęs elitinę, privačią mokyklą stotų i Pedagoginį?…
Olga
February 11th, 2010 at 8:55 am
Sutinku su Renatos pastabomis dėl VPU, deja, taip jau dažniausiai yra. Tačiau tas, kuris stoja į universitetą ne tik dėl diplomo, tikrai mokysis ne tik universitete, bet ir papildomai. Aišku, ir VPU yra gerų dėstytojų, bet man VPU daugiau teko susidurti su tokiais, kurie tikrai gana atmestinai žiūrėjo į dėstymą (gal todėl, kad mokėmės neakivaizdžiai), todėl reikėjo mokytis papildomai. Bet buvo tikrai puikių dėstytojų, savo darbo profesionalų (Dalia Nasvytienė – pati geriausia). Bet, baigusi bakalauro studijas, moviau iš VPU kuo toliau (įstojau į Mykolo Romerio universisteto magistrantūrą), kad nebūčiau tik pinigų šaltinis. MRU mokslo kokybė tikrai labai skyrėsi nuo VPU, ir dėstytojai buvo kitokie – mes galėjome turėti savo nuomonę, klausti ir diskutuoti, ko netoleravo daugumo VPU dėstytojų. Kartu su manimi mokėsi kelios merginos, baigusios privačias mokyklas ir bakalauro studijas VU, tai mūsų, baigusių VPU, žinios ir kompetencija buvo aukštesniame lygyje.
Rasma
February 11th, 2010 at 8:56 am
Dėl pedagogų rengimo. Į Pedagoginį planuojama reguliuoti priėmimą. Tik kaip tas seksis dar labai neaišku. Mes puikiai žinome, kad kartais kalbos ar geri norai ne visada tampa realybe.
LR ŠMM yra patvirtinusi naują pedagogų rengimo reglamentą http://www.smm.lt/prtm/docs/mkt/Pedagogu_rengimo_reglamentas_20100108.pdf. Jeigu kam įdomu paskaitykite.
Kristina
February 11th, 2010 at 10:04 am
L.noriu pasireikšti iš savo varpinės
Pirmiausia dėl elitinių mokyklų – AIŠKŲ jos egzistuoja ir visur!!!
Antra kaip formuojama elitinė mokykla? Užrašą pasikabina? Ne – čia suveikia visagalė iš lūpų į lūpas sistema. Jug tai tik mitas – elitinė – neapčiuopiamas dalykas pasireiškiantis sunkesniu patekimu į tą įstaigą – stojamaisiais, pakišom, pažįstamų užtarimu ir t.t. O įstojus kas garantuoja gerenę mokymosi kokybę? Papraščiausias mokytojas.
Tas neapčiuopamas elitinės mokyklos gandas yra svarbiausia tokios mokyklos reputacijos sąlyga. Vėliau seka to vardo išlaikymas, kuris toli gražu ne visada pasiteisina.
Pavyzdys iš mano buvusios darbovietės: viena mokytoja labai gerai dirba. Labai gerai. Ar ji kalta, kad ateina tėvai kurie nori būtent į jos klasę – sąrašas užzipildo ir patekti daugiau pas ją tiesiog nėra vietų – todėl ši klasė vadinama elitine. Kas šioje situacijoje negerai?
Lupena
February 11th, 2010 at 5:59 pm
as gyvenu Anglijoje. ka pastebejau — mokyklu gerumas vertinamas pagal testu rezultatus. pries tai gyvenome rajone, kur dauguma gyventoju — iseiviai is Somalio arba Bangladeso. Delto vietinej mokykloj vaiku dauguma — kuriu anglu kalba ne gimtoji. ir ju tevai VISAi nekalba angliskai. tai va klausimas — kuo kalta mokykla ir ka jinai gali padaryt? jei mokykla skirta anglu vaikams — butu normaliai, o kai ne anglu — gaunasi taip kaip yra
Elvyra
February 18th, 2010 at 1:11 pm
Gaila, kuri laika neskaiciau blogo. Idomi tema. Ir turbut visuomet bus labai skirtingu nuomoniu. Daugiau zinau apie Lietuvos privacias mokyklas, nes gana smarkiai domejausi. taigi, bent jau abiturientu rezultatai ir mokyklu reitingai pateikiami kiekvienais metais zurnale “Veidas”. Deja, su privaciomis labai keistas dalykas “dedasi” – kiekvienais metais tiesiog nerealus skirtumas. Net nezinau, kaip tai paaiskinti, manyciau vis tik priklauso turbut, kokie vaikai ateina… O mokytoju idirbis matyt nera ypatingas. Nezinau, apejau visas ir vis tik neitikino manes, kodel tureciau moketi pinigus uz mokyma. Vienintelis privalumas – nedideles klases, taciau ar taip, ar taip, viskas orientuota i “kalima”. Ne vien finansavime esme, cia reikia keisti programu kureju, o jau po to ir paciu mokytoju mastyma ir poziuri i moksla. Bet cia desimtmeciu darbas, o kol kas niekas nera tuom suinteresuotas.
Privatus darzeliai – visai kas kita, cia labai individualu, nera spec.programu, kuriu mirtinai reikia laikytis, jie laisvesni pasirinkime. Kiek zinau, dabar privatus darzeliai bando taip pat kalbetis su ministerija del krepselio, tik siuo metu vargu ar pavyks.
Ir deja tevams sunku rasti toki nuoseklia ugdymo istaigu pasirinkima. Mes baigeme privatu darzeli, kaip beieskojau, o atitinkamos pradines mokyklos su tokiu laisvu, kurybisku inddividualistiniu poziuriu i asmenybes ugdyma (ne tik kalima), deja, ir neradau… Pritariu Asarai, kad dar baisiau su 5-9 klasiu vaikais, kurie , jei neistoja i kokius jezuitus, tai kaip vejo blaskomi po visur pazyra…
Manau, kas nors keisis, jei to nores “apacios”, t.y. musu mieli mokytojai, na gal gali tureti itakos ir aktyvesni teveliai(nors jie gali pritrukti kompetencijos)
Kristina/Anafora
March 11th, 2010 at 8:13 pm
Elvyra, gal galite konkrečiau apie tas “apačias” – ką Jūsų nuomone turėtų jos daryti, kad situacija keistųsi?