Pažiūrėkite į šią nuotrauką. Kaip įvertintumėte: myliu ar lepinu vaiką, jei jam tai leidžiu? Galiu garantuoti, kad tėvai galėtų net kibti vieni kitiems į atlapus apie tai diskutuodami… Ką manau aš? Manau, kad priklauso nuo situacijos!
Kartais būna, kad ima ir supuola „viskas į vieną vietą“. Na, atrodo, nieko nedarėte, o ir su vienu, ir su kitu žmogumi pokalbis pasisuka tam tikra linkme?Man taip nutiko, kad nuo Naujų metų bent trys draugės pasiguodė, kad „sunku susitvarkyti“ su vaiku. Na, gal aš netiksliai įvardinu tai, ką jos sakė, bet esmė ta, kad iškelta problema: sunku susitarti su vaiku. Vaikai – ikimokyklinio amžiaus. Žinoma, pasikalbėjome, išsikalbėjome, tačiau norėjosi prisėsti ir daugiau pamąstyti ta tema. Iš tiesų tėvams dabar labai sunku: net neįsivaizduoju, ar kada nors buvo tokie laikai, kai šitaip graužė „tobulos tėvystės“ kirminas? Atrodo, kur tik pasisuksime, ten straipsniai apie tai, kaip galime sužaloti savo vaiką: jei drausminsime – žalosime; jei atiduosime į darželį iki ketverių metų – žalosime; jei …jei…jei…galva sukasi. Taigi kur yra riba tarp meilės ir disciplinos?
Be jokių abejonių, tai yra didžiausia dilema, kylanti šio amžiaus tėvams. Kodėl mes auklėjame vaikus? Visų pirma, kažin ar kuris nors gimstame, skirdami gėrį nuo blogio – tai turi būti išmokstama nuolat kartojant ir skatinant pageidautiną elgesį. Jei elgesys nepageidautinas, prisireikia disciplinos. Nors dabar auklėjimas įgavo labai liberalias formas, aš vis dėlto tvirtai esu įsitikinusi, kad tėvai daro savo vaikams meškos paslaugą neišmokydami jų gerbti tėvų (ir apskritai VISŲ aplinkinių), neišmokydami atsakomybės už savo poelgius.
Beje, kalbėti su tėvais apie „išlepintus“ vaikus yra bene sunkiausia: vieni mano, kad tai – meilė, o kiti mano, kad tai – tuščios kalbos, nes vaikus reikia disciplinuoti, ir taškas. Dažniausia vaikų išlepinimo priežastis yra ne pačios disciplinos, o disciplinos nuoseklumo trūkumas tėvų auklėjime.
Atliktas tyrimas Škotijoje rodo, kad šių dienų tėvai jaučia daug didesnį spaudimą, nei prieš tai buvusių kartų tėvai. Be to, pasikeitė tėvų autoriteto bei auklėjimo sampratos. Tėvai skundžiasi, kad labai sunku balansuoti tarp darbo ir vaikų auginimo, kad dingo šeimos tradicijos bei rutina. Daug tėvų teigia, kad pasikeitusi auklėjimo samprata suteikė daug daugiau teisių bei laisvių vaikams ir – nors dauguma tėvų nuoširdžiai tam pritaria – jiems dabar yra sunkiau auklėti vaikus.
Taigi: kas yra normalu?
a) Verkiantis kūdikis. Teko girdėti tėvų, kurie teigia neimantys ant rankų dviejų mėnesių vaiko, kad jis neišleptų… Tokiems tėvams verta žinoti, kad kūdikiai iki trijų-keturių mėnesių išlepinti būti negali. Jie verkia dėl to, kad nori valgyti, skauda pilvuką, trūksta dėmesio, tačiau kūdikis verkia ne dėl to, kad kažko NORI, bet todėl, kad jam kažko REIKIA, todėl tėvams į kūdikio verkimą atsiliepti vertėtų. Po ketvirto mėnesio dauguma vaikų pradeda suprasti, kad verkimu galima išsireikalauti, todėl nuo tada reikia pradėti stebėti, ar tai, dėl ko jis verkia, yra noras, ar būtinybė.
b) Tyrinėjantis mažylis. Kai vaikas supranta, kad galima pačiam „persikelti“ iš vienos vietos į kitą, jo smalsumas praranda ribas. Net patys kantriausi tėvai griebiasi už galvos, kai vaikas n-tąjį kartą pagriebia ir sudaužo/sulaužo/ragauja ir pan. Dėl to šiame amžiuje patariama namus pritaikyti vaikui – taip ir savo nervus tausosite, ir vaikui leisite saugiai tirti pasaulį
c) Tretieji gyvenimo metai. Maždaug šiais metais atsiranda vaiko nepriklausomybės siekimas. Tai laikas, kai prasideda konfliktai tarp tėvų ir staiga užsispyrusių jų vaikų: vaikas viską nori daryti pats, „ne“ tampa bene mėgstamiausiu žodžiu. Vienintelis būdas, kaip galima sušvelninti šią situaciją, yra leisti vaikui rinktis tarp to, kas tinka ir tėvams bei apsišarvuoti geležine kantrybe.
Kaip ir visame kame, kas yra susiję su vaikų auginimu, rūpinimasis vaiku gali tapti vaiko lepinimu nespėjus nė apsižiūrėti. Tačiau, jei nėra tokų išorės dirgiklių kaip tėvų skyrybos, alkoholizmas/narkomanija/psichinė liga šeimoje, tam tikras elgesys negali būti priskiriamas jokiai kitai, išskyrus išlepinto vaiko, elgesio kategorijai.
Taigi, koks yra išlepintas vaikas? (NORIU PABRĖŽTI, kad išlepintas yra vaikas, kuris NUOLAT taip elgiasi, o ne retkarčiais. Retkarčiais taip elgiasi kiekvienas normalus vaikas. Be to, išlepintas vaikas NUOLAT atlieka bent keletą iš žemiau išvardintų veiksmų. Pavyzdžiui, mes turime namuose vieną vaikiną, kuris nuolat reikalauja, kad viskas būtų taip, kaip jis nori, tačiau visa kita būna tik retkarčiais arba išvis nebūna…):
• Nepaiso taisyklių ir nesileidžia į derybas.
• Nekreipia dėmesio į „ne“, „liaukis“ bei kitus prašymus.
• Protestuoja prieš absoliučiai viską.
• Neskiria savo norų nuo poreikių.
• Reikalauja, kad viskas būtų taip, kaip jis nori.
• Iš kitų reikalauja, o ne bando susitarti.
• Negerbia kitų žmonių teisių.
• Bando kontroliuoti jį supančius.
• Netoleruoja frustracijos.
• Dažnai zyzia arba jį ištinka pykčio priepuoliai.
• Nuolat skundžiasi, kad jam nuobodu.
Kokios yra išlepinimo priežastys?
Pagrindine priežastimi bene visi mokslininkai laiko atlaidžius, liberalius tėvus. Tokie tėvai neriboja vaikų elgesio ir pasiduoda vaikų reikalavimams. Kuo daugiau valdžios turi vaikas, tuo jis savanaudiškesnis. Tokie tėvai „išvaduoja“ vaiką ir nuo sunkumų, kurie yra būtini normaliam vaiko vystymuisi. Tokie tėvai nori nuraminti verkiantį vaiką, tačiau nesupranta, kad ateityje toks vaikas verks daug daugiau.
Noriu pabrėžti, kad vaikams skirti dėmesio yra būtina, tačiau tas pats dėmesys gali tapti žalingas, jei jo yra per daug, jei jis yra netinkamu laiku arba jei jis suteikiamas tučtuojau. Per daug dėmesio yra skiriama tada, kai vaikui nesudaromos galimybės pačiam mokytis ir/ar susidoroti su iškilusiais sunkumais. Dėmesys netinkamu laiku yra tada, kai jūs atsitraukiate nuo svarbių darbų vien dėlto, kad vaikas reikalauja arba tada, kai vaiką yra ištikęs pykčio priepuolis. Jei dėmesį suteiksite tučtuojau, vaikas niekada neišmoks laukti.
Taip pat verta paminėti, kad vaiko nešiojimas, mylavimas, apkabinimas jo išlepinti negali. Štai, pavyzdžiui, Afrikos kultūrose vaikai nešiojami iki ketverių/penkerių metų nešynėse ir yra myluojami daug daugiau, nei Vakaruose, tačiau tie vaikai yra daug mažiau išlepinti, nei mūsiškiai. Fizinis kontaktas yra būtinas normaliam vaiko vystymuisi, jis atskleidžia tėvų-vaikų artumą bei meilę, o tai vaiko neišlepina.
Žinoma, tol, kol vaikas išmoksta gerai kalbėti, jį išlepinti yra sunku. Visų pirma, tokių vaikų pasaulėlis kupinas frustracijų: įsivaizduokite, jei jums tektų pakliūti į milžinų pasaulį – nemanau, kad šokinėtumėte iš laimės negalėdami pasiekti stalo ar negalėdami įsipilti gėrimo, nes jo butelio nei pakeliate, nei atsukate. O ką jau bekalbėti apie šaldytuvo lentynas…Na, gerai, yra kas pasiekia, bet jiems kartok nekartojęs, tačiau jie nesupranta. Ir štai tokiame pasaulyje gyvena mūsų vaikai. Nelengva dalia, ar ne? Todėl manau, kad lopšelinuko išlepinti neįmanoma – taip, jis gali būti aikštingesnis, įnoringesnis, tačiau ne išlepintas. Aš prie savo vaikų ir naktį kėliausi, ir juos maitinau, nors puikiai supratau, kad einu „lepinimo“ keliu. Tačiau jau po ketvirtojo vyresnėlio gimtadienio, mūsų namuose atsirado ir pareigos, ir neginčijamos taisyklės, prie kurių vaikas labai greitai prisitaikė.
Su lepinimu dar yra toks niuansas, kad išlepintą vaiką pastebėsime jau tik mokykloje. Visų pirma, jo nemėgs kiti vaikai, nes jis bus savanaudis ir mėgstantis įsakinėti. Suaugę nemėgs, nes jis bus nemandagus ir reikalaujantis. Galų gale atsitiks taip, kad net ir jums, tėvams, bus sunku. O liūdniausia yra tai, kad labai greitai tokie vaikai tampa labai nelaimingi, nes yra nemėgstami. Tokie vaikai nemotyvuoti, neatkaklūs, vis tikisi, kad darbai bus atlikti už juos, todėl yra rizika, kad paauglystėje tokie vaikai, norėdami pritapti, ims varototi įvairias narkotines medžiagas: rūkys, gers alkoholį ir net bandys narokotikus. Taigi: lepindami savo vaiką prastai ruošiate jį gyvenimui, ir tiek.
Ar auginate išlepintą vaiką?
Atsakymai į šiuos klausimus padės jums pasitikrinti, ar auginate išlepintą vaiką:
• Ar manote, kad jūsų vaikas per daug sau leidžia: Jei vaikas pamato žaislą, kurio nori, ar jūs jį perkate, nors vaikas turi panašų ir/arba pakankamai žaislų?
• Ar vaikas moka palaukti: Jei nori sausainio, o jūs sakote, kad sausainį gaus po pietų, ar vaikas maldauja ir zyzia? Ar baigiasi tuo, kad jūs sausainį duodate, nors pietų dar nebuvo?
• Ar vaikas turi pareigų ir jas atlieka: Atėjus laikui susitvarkyti žaislus, ar vaiką ištinka pykčio priepuolis ir/arba jis vengia susitvarkymo tol, kol jūs sutvarkote už jį?
• Ar vaikas turi draugų: Ar vaikas, žaisdamas su kitais, visada stengiasi, kad jis gautų tai, ko nori? Ar jis moka užleisti, nusileisti, atsisakyti, kad draugui būtų gerai?
• Ar vaikas yra savarankiškas: Jei vaikas sugeba kažką atlikti, ar jis tikisi, kad jūs tai padarysite už jį? (Pavyzdžiui, apsiauti batus, apsivilkti striukę, susitvarkyti žaisliukus, nusinešti lėkštę?)
• Koks jūsų elgesys: Ar jūs nusileidžiate vaikui? Kodėl? Gal norite, kad vaikas turėtų, ko neturėjote jūs? Gal dėl kažko jaučiatės kaltas? Gal norite kompensuoti per mažą laiko buvimą su vaiku? Pinigų stygių? Broliuko/sesutės gimimą?
Kai vaikas reikalauja naujų žaislų, galima sakyti: „Žinau, kad nori šio žaislo. Jis tikrai nuostabus. Aš irgi norėčiau kažko naujo kiekvieną dieną, tačiau taip negalima“.
Kai vaikas reikalauja dėmesio, prieikite prie jo, palieskite jį, padrąsinkite, tačiau jeigu vaikas nuolat reikalauja dėmesio, pasakykite, kad jis turi pažaisti ir pats arba išprašykite jį iš kambario. Jei vaikas nuolat pertraukia suaugusiųjų pokalbius, lukterkite bent minutę prieš atkreipdami dėmesį. Mes labai griežtai reikalaujame, kad vaikas pasakytų „atsiprašau“ prieš pertraukdamas suaugusiųjų pokalbius ir kol kas tai labai pasiteisina. Mokykite vaiką palaukti. Pirmaisiais kartais galite sulaukti pykčio priepuolio, tačiau po keleto kartų vaikas ne tik pasakys „atsiprašau“, bet ir lukters minutėlę.
Jei vaikas maldauja dar vieno sausainio/saldainio ar pan., jokiu būdu nepasiduokite, jei jau kartą pasakėte „ne“. Mokydami vaiką kontroliuoti savo užgaidas, darote jam didžiulę paslaugą.
Jei vaikas atsisako atlikti pareigą, bandykite susitarti ir girkite net už mažiausią pastangą. Žinoma, gali atrodyti, kad vaikas viską turi daryti pats, tačiau nepamirškite, kad jis mokosi: jam ir kabarys atrodo didelis, ir jis nežino, nuo ko pradėti. Iš pradžių bus tik tvarkymosi užuomazgos ir daugumą darbo atliksite jūs, tačiau vėliau ši proporcija keisis, kol vieną dieną jūs pamatysite gražiai sutvarkytą vaiko kambarį.
Svarbiausia, ko reikia vengti, tai neprilyginti nuolaidžiavimo bei pataikavimo meilei. Pasitikėkite savimi – juk auklėjate vaiką norėdami jam gero. Kaip ir bet kuri pastanga, susijusi su vaiko auklėjimu, reikalaus daug pastangų ir nuoseklumo, tačiau rezultatai atpirks visas pastangas ir nemalonumus. Juk su vaiku, kuris gerai elgiasi ir kuris džiaugiasi gyvenimu, linksmiau bus ir jums patiems.
Kaip išvengti lepinimo?
1. Taisyklės turi atitikti vaiko amžių. Vaikams reikia kontrolės tol, kol jie išmoksta kontroliuoti savo elgesį bei priimti sprendimus. Vaikai jus mylės ir tada, kai sakysite jiems „ne“. Jei vaikai niekada ant jūsų nepyksta, vadinasi, laiko jus po savo padu.
2. Apibrėžkite nediskutuotinas taisykles. Vaikas privalo sėdėti automobilio kėdutėje, nemušti kitų vaikų, eiti laiku gulti ir pan. Vaikas turi žinoti, kad kai kurios taisyklės yra nediskutuotinos. Neleiskite vaikui rinktis, kai nėra iš ko. Tačiau vaikas gali pasirinkti, kokius dribsnius valgyti pusryčiams, kokią knygą skaityti, kokius žaisliukus pasiimti į vonią. Jūsų pareiga – užtikrinti, kad vaikas žinotų, kur yra pasirinkimas, o kur jo nėra. Svarbių taisyklių turi būti tik keletas – geriausia, ne daugiau, nei vaikui metų.
3. Supraskite, kad vaikai verkia. Sukelia juoką, ar ne? Tačiau teko susidurti su tėvais, kurie labai bijojo vaiko verksmo, todėl tenkino kiekvieną jo užgaidą. Jei vaikas verkia dėl to, kad jam skauda, kad jis alkanas, kad jam karšta/šalta, kad jis bijo – dėmesys yra būtinas. Visos kitos verkimo priežastys dažniausiai yra susijusios su vaiko norais. Jei vaikas verkia pykčio priepuolio metu, ignoruokite: nebauskite, nesityčiokite ir nesakykite, kad jam negalima verkti. Verkimas yra normali reakcija į frustraciją, todėl jis pats savaime nėra blogai.
4. Neduokite kelio pykčio priepuoliams. Jais vaikas nori pakeisti jūsų „ne“ į „taip“. Pykčio priepuolis – tai ne tik rėkimas. Tai ir zyzimas, skundimasis, durų trankymas ir net kvėpavimo sulaikymas. Jei vaikas nekelia grėsmės sau ar aplinkiniams, ignoruokite.
5. Neignoruokite taisyklių savaitgaliais, atostogų ar kitų ypatingų progų metu.Jeigu darote išimtį, vaikas turi žinoti, kad tai – išimtis ir nauja „praktika“ netaps taisykle.
6. Liberalizmas ir demokratija – savu laiku. Taisyklės privalo atsirasti, kai vaikui sueina dveji metai. Nesitikėkite, kad vaikas jų visada laikysis ir – juo labiau – nemoralizuokite. Ketverių-penkerių sulaukę vaikai jau gali diskutuoti, kodėl taisyklės yra vienokios arba kitokios, tačiau vis dėlto dar jiems trūksta abstraktaus mąstymo, kad jie galėtų savarankiškai kurti taisykles, jiems dar reikia padėti. Pradinėje mokykloje taisykles vaikai gali kurti ir savarankiškai – žinoma, pasitardami su jumis. Pastebėta, kad kuo liberalesni ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvai, tuo reiklesni vaikučiai. Maži vaikai nelabai žino, ką daryti su turima valdžia, todėl išlepimas neišvengiamas. Jeigu taip atsitiko, kad namuose valdžią į savo rankas paėmė vaikai, susigrąžinkite ją. Tam gali prireikti ir specialisto konsultacijų. Jums nereikia aiškintis dėl taisyklių. Kai kurios taisyklės tiesiog „yra taisyklės, ir tiek“.
7. Išmokykite vaiką nenuobodžiauti. Jūsų darbas yra aprūpinti vaiką žaislais, knygomis ir kitomis priemonėmis. Vaiko darbas yra jomis naudotis. Nei jūs privalote visada žaisti su vaiku, nei privalote rasti, kas su juo žaistų. Žaisdami vaikai lavina savo vaizduotę, todėl darote vaikui paslaugą, sakydami, kad jis turi eiti ir pažaisti pats.
8. Išmokykite palaukti.
9. Nesistenkite apsaugoti nuo normalių gyvenimo sunkumų. Visada būkite pasirengę padėti vaikui sunkiu jam laiku, tačiau nespręskite už jį problemų. Vaikas ne tik išmoks susidoroti su problemomis, bet ir išmoks pasitikėti savimi.
10. Nepergirkite savo vaiko. Vaikus reikia girti, tačiau už konkrečius nuopelnus.
11. Išmokykite vaiką gerbti kitus. Jūsų poreikiai taip pat yra svarbūs. Žinoma, labai svarbu, kad jūs kiekvieną dieną skirtumėte laiko savo vaikams, tačiau kiekvienos minutės leidimas su vaiku nėra sveika nei jums, nei jūsų vaikui. Jums reikia puoselėti ir jūsų santykius su sutuoktiniu, ir su draugais bei giminėmis. Vaikai turi išmokti dalintis tėvais su kitais.
Galiausiai, reikia kantrybės. Jei jaučiate, kad vaikas nebekreipia dėmesio į jūsų reikalavimus, jei jaučiate, kad vis dažniau pykstate ant vaiko, atėjo laikas keistis. Pasakykite savo vaikui, kas keisis, ir laikykitės savo nusibrėžtos linijos. Kai Augustui buvo treji metai ir supratome, kad santykiai tapo įtempti, prie šaldytumo prikabinome plakatą, kurį padalinome į dvi dalis. Vienoje nupiešėmė besišypsantį veiduką, o kitame – verkiantį. Kai Augustas elgdavosi itin gerai, galėdavo prilipinti lipduką „gero elgesio“ pusėje (beje, spręsdavome KARTU, koks tas elgesys), o kai blogai – piešdavome liūdną veiduką. Po keleto savaičių lipdukų buvo daug daugiau, nei liūdnų veidukų. Leiskite vaikui pajusti, kad jo elgesys keičiasi, nepamirškite pagirti.
Patikėkite, net patys kompetetingiausi tėvai ne visada žino atsakymus į iškylančius klausimus. Tėvystė yra toks vaikščiojimas lynu, kad kartais net darosi baugu pagalvoti… Kartais jūs prarasite pusiausvyrą. Darysite klaidas. Nesiekite tobulybės,bet kaskart kažko išmokite ir nedarykite tų pačių klaidų. Būkite kantrūs ir sau, ir savo vaikams. Bėgant laikui, jūsų nuoseklus auklėjimas padės vaikui užaugti į patikimą ir malonų jaunuolį.
Aurelija Medvedeva
January 10th, 2010 at 12:45 am
Labai aciu uz si straipsi. Turim namie trimeti, su kuriuo susitarti vis sunkiau. Paanalizavau ir manau pradedu suprasti priezastis
Austėja Landsbergienė
January 10th, 2010 at 1:12 am
Aurelija, smagu, kad radote šį tą naudingo! Sėkmės!
Agnė
January 10th, 2010 at 2:28 am
Austėja, norisi pareplikuoti į šią tavo mintį: „…kažin ar kuris nors gimstame, skirdami gėrį nuo blogio“.
Mano supratimu, mes gimstame labai gerai mokėdami daryti tai, kas bloga… Juk vaiko nereikia mokyti blogai elgtis, jis pats puikiai tai moka… Tokia jau žmogaus prigimtis. Bloga daryti yra labai paprasta, tačiau tam, kad padarytum kažką gero, turi bent šiek tiek įdėti sąmoningumo, valios ar kt. pastangų… Todėl tai, kas gera, privalo išmokyti tėvai… Tai – jų, jau suprantančių, kas yra gera, o kas bloga, pareiga visa tai įdiegti vaikui… Ką apie tai manai?
Alice
January 10th, 2010 at 2:28 am
Yra visokiu tu tevu
Stai cia Svedijoj tevai, kurie vaikui visus sunkumus is kelio pasalina, viska jam/jai suplanuoja, viska padeda, kad, neduokdie, kokia problema vaiko kely neatsirastu. Tai tokius tevus cia vadina curlingo tevais (nuo akmenslydzio sporto, kur “sluota” leda zulina, kad kuo mazesnis pasipriesinimas granito akmeniui butu). Danu psichologas Bent Hougaard sugalvojo sita termina. Amerikoj sita fenomena vadina helivopter paretnts, berods.
Tai tokie tevai labai “isijaute” i vaiko gyevnima yra. Na, tas “isijautimas” siaip geras dalykas, bet kai perzengia tam tikras ribas, buna baisoka. Sumustinius vaikui sutepa, nors vaikui jau 12 metu, sukrauna kuprine ir sportine apranga devyntokei ir t.t.
Ar galite isivaizduoti, kad pirmakursio studento mama skambina destytojai i universiteta ir klausia, kokias knygas jos sunui reikia nupirkti. Ji jam nori padeti!Nejuokauju! (Man skambino vieno studento mama siu klausimu) Arba neseniai laikrastyje buvo straipsnis, kad vis dazniau i interviu del darbo jaunimas ateina su mama arbe teciu. Arba tetis paskambina i firma ir teiraujasi, kodel jo sunus negavo darbo.
Alice
January 10th, 2010 at 2:33 am
Nemanau, kad gimstame mokedami daryti tai, kas bloga. Bloga/gera yra subjektyvios savokos. Tai, kas bloga vienoje kulturoje, yra visiskai gerai kitoje.
Juo labiau, kad mazi vaikai nedaro “blogu” dalyku, nes jie- blogi. Pavyzdziui mano maziui dabar didziausias dziaugsmas grauzti laidus. isivaizduojat? Bet juk jis to nedaro, kad mane paerzintu, kad isjungtu elektros prietaisus, tiesiog jis nesupranta, kad tai pavojinga. Tikrai nemanau, kad zmogaus prigimtis linkusi i blogi, ir kad mes savo vaikus “taisome”, lenkiame prie gerio.
Austėja Landsbergienė
January 10th, 2010 at 3:13 am
Čia gi senas geras “mamos-vištos” sindromas, tik mandresniu pavadinimu:) Tokių tėvų visada buvo ir bus. Tik tiek, kad dabar pastebima padaugėjimo tendencija. Prieš porą metų skaičiau priėmimo į Harvardą profesorės įspūdžius, tai ji rašė, kad nuo 2000ųjų kažkaip pradėjo daugėti tokių, kurie vos ne pokalbio metu skambina tėvams ir klausia, ką atsakyti, nes visą gyvenimą buvo jų “vadovaujami”. Ji tai apgailestavo, sakė, kad dingo ugnis…
Dėl bloga/gera. Nelabai supratau, į ką “taikyta”, nors perskaičiau įrašą išnaujo, bet aš BŪTENT manau, kad vaikas daro ir “bloga”, ir “gera” – tik jam dar visa tai nesuprantama, o tą “bloga” ir “gera” nustato kiekviena kultūra ir net kiekviena šeima. Pavyzdžiui, mūsų draugų švedų šeimoje negalima atsistoti nuo stalo kol visi nepavalgė. Ir taip būdavo jau su mažutėlyčiais vaikais. Tuo tarpu mano tėvų šeimoje pavalgai, pasakai “ačiū” ir gali eiti. Taigi Švedijoje atrodė labai nemandagu ir keista, kai aš – būdama 12 metų – atsistojau, padėkojau ir nuėjau. Teko prisitaikyti:) When in Rome, you do as the Romans do:) Ir tokių pavyzdžių – daugiau, nei begalė.
Aš tai manau, kad Tu dar gan naiviai galvoji:) Yra keletas etapų: a) nesupranta, kad tai pavojinga ir b) jau supranta, tačiau tikrina ribas:) Ir aš manau, kad mandagumas, pagarba aplinkiniams, kultūringumas ir pan. nėra įgimti (jau vien todėl, kad – kaip ir minėjau anksčiau – yra ir universalių, ir individualių normų), todėl jei jų ugdymas “lenkimas prie gėrio”, tai aš už tą lenkimą! Nes jeigu mano vaikas elgiasi nekultūringai, pavyzdžiui, nuolat pertraukinėja, tai aš ne atlaidžiai šypsausi ir pašnekovui sakau, kad “mano vaikui tik treji metai, jis dar mažas, nesupranta”, o pasilenkiu prie vaiko ir pasakau, kad aš dabar kalbu ir pertraukti yra nemandagu, jis turi palaukti arba pasakyti “atsiprašau”
Austėja Landsbergienė
January 10th, 2010 at 3:16 am
Ir dar pagalvojau, kad mūsų švedukai tai savarankiški, jokio ten super serviso iš tėvų nesulaukia:)
Man labai patikdavo, kai mano darbe jau trimetukams bibliotekininkė sakydavo, kad ne tėvai turi prisiminti, kad jie trečiadieniais turi atsinešti biblitekos maišelį, o JIE:) Ir – ką jūs manote – po to tėvai sakydavo, kad vaikai ryte atsibunda ir sako: į mokyklą reikia atsinešti tą ir tą! Aš tai visom keturiom už savarankiškumą… Kai Augustas pamiršo baseino aprangą, kartą važiavau ir nuvežiau, nes galėjau, o kai kitą kartą pamiršo, tai pasakiau, kad turiu daug darbo ir, deja, teks jam sėdėti ant suoliuko. Kitą penktadienį prisiminė:)
Austėja Landsbergienė
January 10th, 2010 at 3:43 am
Agne, aš nemanau, kad vaikas skiria, kas yra “gerai”, o kas – “blogai”. Bet jis labai gerai žino, ko NORI. Graužiu laidus, nes NORIU. Kandu draugui, nes tą akimirką jis man nepatinka, todėl aš kandu/spiriu/trenkiu, nes NORIU. Dėl to ir sakoma, jog vaikui visada reikia pabrėžti, kad ne JIS blogas, o jo ELGESYS. Ir pasakyti, ko iš jo tikimės.
Aną dieną galvojau, kad jei šiandien rašyčiau knygą, tai pavadinčiau ją “NEbijokime būti tėvais”. Ne kažkokiais pseudo tėvais, kuriuos išpila prakaitas, kai reikia su vaiku pasikalbėti arba jį auklėti, o normaliais tėvais, kurie tiki, kad vaikas – lygiateisis šeimos narys, visavertiškai dalyvaujantis šeimos gyvenime, tačiau nebijo pasakyti, kad tai reiškia ne tik privilegijas, bet ir pareigas bei atsakomybę ir reikalauti tų pareigų vykdymo ir tos atsakomybės!
Dabar supratau, kad Alice apie bloga/gera tau rašė:)
kristina
January 10th, 2010 at 7:12 am
Alice, oj kai prajuokinai kai parasei apie tuos jaunuolius kur i interviu su tevais eina.
Neblogas vaizdelis. . .
Tikrai nemanau kad vaikai gimsta mokedami daryti vien tik bloga.
Austeja, skaiciau straipsni ir galva susisuko kiek taisykliu ir kokia siaura ta riba tarp meiles ir islepinimo. Man tai aktuali tema, nes be galo daug nesiojom, mylavom, maitinu savo mazaja (20 men), ir visi gasdino/gasdina kad islepinsiu. Bet kol kas yra taip, kad jinai manes klauso ir puikiausiai susitariam del visko, o vat tetuka ji laiko paspaudusi po padu, nes jis viska padarytu del savo princesytes. Tai kas buna tokiais atvejais, kai vaikas islepinamas vieno is tevu?
Meilus, mylintis savaitgalis
January 10th, 2010 at 8:48 am
[...] Čia įkeliu tik trumputę citatą iš Austejos blogo : [...]
Aurelija
January 10th, 2010 at 12:57 pm
Is tiesu, juk gana daznai vienam is tevu geriau sekasi tartis, kitas buna labiau po vaiko padu paspaustas.
DaliaMataciuniene
January 10th, 2010 at 2:41 pm
Ačiū už straipsnį !! Man aktulalus teiginys apie nenuobodžiavimą. Aš vis galvodavau, ar blogai darau, jei bandau atsisakyti žaisti su savo penkių metų dukrele barbes ir pan. žaidimus – kol buvo vienturtė, tai nebuvo sunku, bet kai gimė brolis, tapo kelbu, tad visą tą laiką, kurį jis miegodavo turėdavau skirti tik žaidimui… mano mamos nuomone, vaikai turi ir patys mokėti pažaisti, ir aš norėjau tuo tikėti, bet praktiškai taip neišeidavo… beto, ir pati susigrauždavau, kai ji vis zyzdavo, laukdavo… dabar jau pažaidžia ir pati, tiesa savaitgaliais, kai yra tėtis namie, jis gyvena žaidimų kamabary
Rūta
January 10th, 2010 at 4:36 pm
Labai aktualus straipsnis. Manau, kad šiais laikais sunkiau tiek tėvams, tiek vaikams, turiu omeny, kaip minėjo Austėja- peršama informacija, kokie turi būti idealūs tėvai ir visos technologijos ir kt. “palengvinimai” vaikams, kartais toli gražu neskatinantys savųjų kūrybinių galių.Betgi yra kertiniai principai, kurie nepasikeis, dabar kas ieško apie tai pasiskaito info priemonėse, o ankstesnių kartų tėvai tiesiog tai “išjausdavo”.Vaikams reikia taisyklių, kitaip jie nesijaus saugūs.Mūsų šeimoje 10-metis sūnus ir 5-metė dukra labai mėgsta pareikšti savo lygias teises, tačiau puikiai žino, kad visi lygiaverčiai šeimos nariai turi ir pareigas, bei visiems galiojančias taisykles(aišku apie tai kartais jiems tenka priminti).Svarbu nuoseklumas ir vieningas tėvų požiūris į auklėjimą.Na, ir kantrybė, kurios linkiu sau ir visiems tėveliams.Ir nepamirškim, kad auginti vaikus- tai ne tik sunkus, atsakingas darbas, bet ir palaiminimas…
Eglė
January 10th, 2010 at 4:47 pm
Austėja, tiesą sakant seniai laukiau panašaus straipsnio
Ačiū. Man atrodo, kad aš namie turiu išlepintą vaiką, sugadintą mano nuolaidaus ir liberalaus būdo. Problema ta, kad aš negaliu nekreipti dėmesio į jį, kadangi jis pykčio priepuolių metu žaloja save. Nesuradau būdo, kaip jo elgesį pakeisti, todėl kreipiausi į specialistus. Jie sako, kad mano elgesys čia niekuo dėtas, kad vaikas turi emocinį sutrikimą, bet aš negaliu nei tuo patikėti, nei su tuo susitaikyti. Aš vis tiek manau, kad tai mano “lepinimo” ir taisyklių stoka, ir vis tiek nerandu atsakymo, kaip elgtis.
Lupena
January 10th, 2010 at 6:25 pm
dėl to žaidimo kartu — aišku turi vaikas mokėt pažaist ir vienas, ir išmokt tėvams netrukdyt kažko svarbaus. BET… kiek ilgai jis bus vaikutis, norintis pažaist su mama?
Austėja Landsbergienė
January 10th, 2010 at 6:31 pm
Aurelija, kristina, dėl to, kad su vienu tėvu lengviau tartis: faktas. Beveik visose šeimose būna taip, kad konkrečiam tėvui lengviau susitarti su konkrečiu vaiku. Ir pas mus taip yra:)
kristina, dėl konkrečiai jūsų dukrelės tai pacituosiu savo tekstą: a) Taip pat verta paminėti, kad vaiko nešiojimas, mylavimas, apkabinimas jo išlepinti negali. ir b) Žinoma, tol, kol vaikas išmoksta gerai kalbėti, jį išlepinti yra sunku. Visų pirma, tokių vaikų pasaulėlis kupinas frustracijų: įsivaizduokite, jei jums tektų pakliūti į milžinų pasaulį – nemanau, kad šokinėtumėte iš laimės negalėdami pasiekti stalo ar negalėdami įsipilti gėrimo, nes jo butelio nei pakeliate, nei atsukate. O ką jau bekalbėti apie šaldytuvo lentynas…Na, gerai, yra kas pasiekia, bet jiems kartok nekartojęs, tačiau jie nesupranta. Ir štai tokiame pasaulyje gyvena mūsų vaikai. Nelengva dalia, ar ne? Todėl manau, kad lopšelinuko išlepinti neįmanoma – taip, jis gali būti aikštingesnis, įnoringesnis, tačiau ne išlepintas.
jurga
January 10th, 2010 at 6:56 pm
as ir uz toky auklejima,kaip Austeja aprase…..musu dukriukui 17men. na ir sekasi mums nuostabiai….mes taip pat myluojam ,supuojam…..namai taip pat pritaikyti vaikui::visada jos atsiprasau,jaigu jinai parvirsta ar kas rimtesnio nutinka,taip parodydama ,kad ja labai gerbiu ir myliu…..
kristina
January 10th, 2010 at 8:05 pm
Aciu, Austeja, na taip, supratau, kad lopselinuko negalima islepinti, bet vis tiek buna kartais baisoka kai pamatai kad tavo vaikas daug inoringesnis nei 90% kitu tokio amziaus vaiku, tai galvoji – o gal islepintas?
Del vaiku Noru. Manau noras norui nelygu. Jei vaikas nori saldainio ar zaislo, tai arba susitarsim, arba paverks, toks noras tikrai nebutinybe. Bet jei vaikas nori tevu artumo, pav. nakti kad mama pabuciuotu ir apmaksytu, nes baisu tamsoje, ar kad tetis valndziuke pazaistu kartu, ar padeti kepti sausainiukus, tai tokiam norui buciau daug atlaidesne.
Del vaiko gyrimo. Kai kuriais atvejais kai kuriems vaikams gyrimas ir skatinimas yra tiesiog butini. Pav. vaikams turintiems motorikos problemu labai reikia nuolatinio tevu skatinimo ir pagyrimo uz kiekviena net menkiausia pasiekima, nes tokiam vaikui net paprasciausias judesys gali buti labai labai sunkus. Manau panaisiai gal yra ir su kitomis sritimis, sakykime jei vaikui sunkiai sekasi matematika, gal toje srityje pagyru reikia daug daugiau. .
Austėja Landsbergienė
January 10th, 2010 at 10:11 pm
jurga, aš irgi manau, kad “šeimos namai” pereina šiuo etapus:
a) kol vaikas kūdikis ir mažylis (1-3 metai), namai pritaikyti JAM: kad kuo mažiau reikėtų sakyti “ne”, kad kuo daugiau galėtumėme leisti visais pojūčiais tyrinėti pasaulį;
b) nuo maždaug trejų metų namai pritaikomi ŠEIMAI: 1) namuose ima galioti ŠEIMOS taisyklės; 2) šeimos nariai turi ir bendrą, ir kiekvienas savo (nors ir nedidelę) erdvę, kurią kiti turi gerbti; 3) atsiranda pareigos šeimai.
Bandysiu iliustruoti: pavyzdžiui, Gertrūda kol kas jokių darbų neturi. Mokyklinio amžiaus vaikai, kita vertus, jau turi nemažai pareigų (ir maistą gaminti padeda, ir vonios kambarius šveičia, ir išsiurbia, ir lapus grėbia, ir mašiną tvarko ir t.t. ir pan.) – nepriklausomai nuo to, kad yra atsakingi ir už savo asmeninę erdvę, bet jau prisideda ir prie šeimos erdvės tvarkymo, laikosi šeimos taisyklių ir t.t. ir pan. Morta – pereinamasis laikotarpis. Ji jau atsakinga už savo kambario susitvarkymą (jai už kelių savaičių bus ketveri), tačiau bendrame kontekste dar pareigų neturi – tik prisideda, pavyzdžiui, kai visi tvarkomės (pavyzdžiui, šiandien po pusryčių sušlavė viską, ką išbarstė nuo stalo Gertrūdėlė).
Mūsų namų bendroji erdvė kol kas visiškai pritaikyta vaikams, nes…vis dar turime vaikų iki trejų metų:) Tačiau vyresni vaikai jau turi savo “kampus”, kur tvarkosi, kaip patys nori, dėliojasi žaislus, kaip patys nori ir kur gali nueiti ir užsidaryti nuo mažiukų.
Austėja Landsbergienė
January 10th, 2010 at 10:19 pm
Rūta, labai pritariu, kad “Svarbu nuoseklumas ir vieningas tėvų požiūris į auklėjimą”. Ir tos palaimos daug daugiau, nei bet ko kito
Dalia, Lupena, vis dėlto savarankiškumas yra svarbu. Čia esu rašiusi būtent apie savarankiškumo skatinimą: http://www.austejosblogas.lt/2009/09/vieni-kitiems-kaip-skatinti-vaika-kad-ne-prasytu-musu-pagalbos-o-darytu-pats/
Egle, iš Jūsų trumpo komentaro sunku ką išskaityti (nežinau, nei koks emocinis sutrikimas, nei ką ir kodėl sakė specialistai, be to, nesu išsamiai kalbėjusi nei su Jumis, nei su vaiku), tačiau aš manau, kad tėvai visada gali padėti ir sau, ir savo vaikui. Ir – ypač sunkesniais atvejais – niekas nepasikeičia per naktį. Ir – gali būti – kad niekada nebus viskas puiku (o, kaip sakant, kur ir pas ką viskas yra puiku???), tačiau situaciją tikrai galite gerinti. Manau, kad turėtumėte rasti specialistą, kuris – išanalizavęs situaciją – pasiūlytų, kaip elgtis. Sėkmės!
po_lina
January 10th, 2010 at 10:24 pm
Austeja, butu puiku, jei salia indikaciju butu parasytas apytikris amzius, kuomet galima taikant jas megini atsikirti, islepintas vaikas ar tesiog… mylimas. kaip suprantu riba – mokyklos lankymo pradzia, ar ne?
dukrai dabar – metai ir tuoj astuoni menesiai. ji pirmagime, patirties turiu ne tiek jau daug, bet.. sutinku su mintimi, kad tokio amziaus vaiko neimanoma islepinti (ka jau ten bekalbeti apie naujagimius ir ikimetinukus), juo labiau svelnumu, priglaudimu, pabuciavimu, nuraminimu ar tiesiog demesiu. Skirtumas tarp noro ir poreikio, mano supratimu, siame raidos etape, ne tiek ir svarbus, jei noras yra… nepavojingas vaikui ir nekeliantis zalos tevams ar kitiems aplinkiniams. nebuna pas mus situaciju, kai dukra atstato ragus, o as sunerimstu del to ar negaliu su ja susitarti, susidereti. na, tik kai jos noras kelia pavoju jai (kol kas sukelti pavoju kitiems ne karto nesumane), tuomet tenka mazylei apraudot toki nora, bet manes tokios asaros kazkaip… net nesujaudina taip, kaip tos tikrosios, kai vaikui IS TIKRUJU REIKIA mamos ar tecio. tiesiog imu ja ant ranku visa raudancia ir aiskinu, kodel taip negalima. arba demesi nukreipiu.
Jolanta Einoryte
January 10th, 2010 at 11:47 pm
Puiku, kad yra pasaulyje tokiu situacija, kai vaikai tai gali patirti spontaniskai ir mums nelauzant galvu is kur gauti to purvo.
Manau taip daznai mes vertiname per save neatsizvelgdami i vaiku poreikius.
Jei vaikas reikalauju demesio, tai ne lepinimas. Privalome sustoti ir isklausyti, mesti visus “svarbius” darbus ir pamyluoti ar isklausyti savao vaikus, kad nepaliktume ju sirdyse emociniu neuzlopomu skyliu.
(Viso straipsnio neskaiciau kol kas. bet manau, kad tai is pirsto lauzta problema.)
Jolanta
Austėja Landsbergienė
January 11th, 2010 at 12:14 am
Jolanta, tai gal perskaityk visą
?
Žinai, prisimenu vieną diskusiją, kai viena – jau dviejų – vaikų mama pasakė vienturtės mamai (kuri sakė, kad ji visada suteikia savo vaikui dėmesio), kad tiesiog abiem 100proc dėmesio vienu metu nesuteiksi. Kai dėmesio reikalauja du vaikai, kažkam nori-nenori turi suteikti prioritetą. Kas žino, ar pasirinksi tą, kuriam iš tiesų labiau to dėmesio reikėjo???
Aš, pavyzdžiui, su Vilhelmu mokiausi galininko taisyklę. Morta pradėjo reikalauti dėmesio, nes ir pati užsimanė “daryti lietuvių”. Daviau darbelio, tačiau jai teko dirbti daugiau-mažiau savarankiškai, nes aš buvau ta mama, kuriai tenka rinktis, kuriam vaikui dėmesys vieną ar kitą akimirką labiau būtinas. Nesakau, kad nesuklysiu, BET…vis dėlto tokius sprendimus turiu priimti. Kasdien.
Žinai, kai kasdien dieną-naktį žongliruoji keturių SAVŲ vaikų norais ir poreikiais bei savo gyvenimu, tai iš tiesų yra kitaip, nei sustoti ir išklausyti ar pamyluoti vienturtį:) (čia, kaip sakant, grįžtu prie tų dviejų mamų pokalbio, kad su kiekvienu vaiku – jiems daugėjant – mama vis atsiduria kitoje varpinėje, iš kurios pasaulis atrodo vis kitoks!
O apie tas emocines neužlopomas skyles tai aš kuo toliau, tuo skeptiškiau žiūriu: iš tiesų beveik visi žmonės turi vienokių ar kitokių nuoskaudų iš vaikystės: vieni didesnių, kiti – mažesnių (čia aš kalbu apie NORMALIAS šeimas). Net neabejoju, kad ir visų mūsų vaikai tų nuoskaudų turės. Žinoma, tai jokiu būdu neleidžia mums atsipalaiduoti ir pasakyti: ai, nieko nedarysiu, nes vis vien neįtiksiu:)))))) JOKIU BŪDU NE! Bet aš tiesiog nebepuoselėju iliuzijos, kad viskas bus tobula. Nes nei aš, nei mano vaikai nesame tobuli. Reikia tik išmokti mylėti vieniems kitus…tokius netobulus!
Agnė
January 11th, 2010 at 1:21 am
kristina, aš nesakau, kad vaikai gimsta mokėdami daryti VIEN tik bloga. Na, tiesa sakant, gal neaiškiai išreiškiau tąkart savo mintis… Aš tik manau, kad vaikas gimsta puikiai suprasdamas, kas yra blogai. Nes, pvz., kodėl vaikas, slapčia paėmęs saldainį, net dar nespėjus suaugusiam pasakyti, kad tai yra blogai, tai jau žino ir slepia tai..? Kodėl iškrėtęs kokią išdaigą, bėga slėptis?.. Kiekvienas turim sąžinę, nepriklausomai nuo amžiaus, kuri nuo pat gimimo atskiria, kas yra blogai, ar ne taip?
Kristina*
January 11th, 2010 at 11:35 am
labai labai ačiū už tokį straipsnį.
Austėja Landsbergienė
January 11th, 2010 at 12:16 pm
Agne, žinai, aš tą patį pagalvojau…kad vaikai labai greitai pradeda konstruoti (čia iš konstruktyvizmo) tai, kas yra “gerai” ir kas yra “blogai”. Galima tai įvardinti kaip “pageidautinas” ir “nepageidautinas” elgesys tam tikroje šeimoje. DAUG ANKSČIAU, nei mums atrodo! Nes aš vat dabar stebiu Gertrūdą: kaip tu ir sakai, dažnai ji kažką daro visiškai naujo, bet jau būna – iš mano reakcijų per visą jos gyvenimėlį – susikonstravusi nuomonę, kaip aš reaguosiu. Nes aš matau, kai ji jau laukia, kad aš pasakysiu, kaip ji nuostabiai kažką padarė…arba “žvairuoja” į mane, kai žino, kad aš būsiu nepatenkinta. Man tai kartais net atrodo, kad mes sumenkiname mažus vaikus (1-3 metų) manydami, kad jei nesupranta. Lygiai taip, kaip kai kurie tėvai sako, kad vaikai nežino, ko nori ar dar kažką. Aš manau, kad jie ir supranta, ir žino, ko nori ir…galima viską su jais susitarti! Taip, galbūt susitarimas reikš, kad namuose jūs susitarsite, jog jis važiuos automobilinėje kėdutėje, o jūs jį visą šaukiantį į ją sodinsite ir prisegsite, bet aš vis vien manau, kad vaikas, su kuriuo tartasi ir kalbėta apie tai, greičiau nurims ir tiesiog…žinos, kad jūs padarėte tai, kas yra būtina.
Irina
January 11th, 2010 at 11:09 pm
Agne, gera ir bloga yra aplinkos sukurtos sąvokos. Bet iš tikrųjų vaikai gimsta geri, norėdami gero sau ir kitiems. Jie niekada nesielgia taip, kad tyčia kam nors pakenktų ar įskaudintų (kol jų kas nors neįskaudina pakankamai, kad jie pradėtų tai daryti). O tai, kad pirmą kartą paslapčia paėmęs saldainį, jis jau žino, kas bus, reiškia tik tiek, kad kaip jau ir paaiškina Austėja, jis suprojektavo kažkokią prieš tai buvusią situaciją į dabartinę. Nes žmogaus smegenys – nuostabus įrankis, jis greitai modeliuoja situacijas, atranda sąsajas, ryšius, modelius
Net dvimetinukas (ir dar jaunesnis) jau pakankamai turi patirties, kad iškrėtęs tam tikrą išdaigą pirmą kartą gyvenime, susietų tai su praeities įvykiais ir su mamos reakcija. Ir tai nereiškia, kad jis gimė blogas
) Tik protingas
Agnė
January 12th, 2010 at 6:33 am
O sąžinė tai irgi „protas“?.. Čia tiesiog – pamąstymui
Irina, sutinku, kad gera ir bloga yra aplinkos sukurtos sąvokos. Tačiau man peršasi mintis, kad būtent, kai vaikas tas sąvokas skiria, jam daug paprasčiau yra padaryti kažką tos „blogos“ sąvokos rėmuose nei „gerosios“… Čia vėl grįžtu prie tos minties (gal jau užsiciklinu, bet…), kad vaiko niekuomet niekas nemoko neklausyti tėvų (priskirkime tai blogajam sektoriui), bet jis tai puikiai moka. Tuo tarpu klausyti tėvų (priskikime tai gerajam sektoriui) uoj kiek prireikia pastangų… Ar ne?.. Kodėl proto nereikia daryti bloga, bet jo labai reikia darant gera, nesvarbu, kokių motyvų vedamiems… Beje, reikėtų pastebėti gal ir tai, kad vaikas juk žino (arba yra išmokomas), kad už blogus darbus/poelgius/žodžius jis nieko gero negaus tiek tiesiogine tiek perkeltine prasmėmis, tačiau vis tiek tai daro. Tuo tarpu už gerus poelgius/darbus/žodžius jam gali būti labai įvairiai atlyginta įvairiose plotmėse (iš serijos – ką pasėsi, tą ir pjausi), tačiau vis tiek ne visada vaikai (ir ne tik) yra linkę ne visada rinktis tai, kas gera… Kodėl?.. (:
Alice
January 12th, 2010 at 10:30 am
Del tos diskusijos apie geruma ir bloguma…
kazkada rasiau mokslini darba apie pasikeitimus organizacijose, o tiksliau apir zmoniu reakcijas i pokycius. Tai buvo labai akivaizdu, kad tie, kurie aktyviai priesinosi, bande sabotuoti ir pan. buvo pastebeti daug labiau, nei tie, kurie teigiamai ziurejo i visa ta reikala. Per interviu kiekvienas galejo prisiminti bent viena ivyki, kai kolegos elgesi neigiamai, bet duoti teigiamu pavyzdziu buvo daug sunkiau. Tas pats ir su vaiku “blogu” ir “geru” elgesiu. Tikriausiai bloga elgesi pastebime (prisimename) dazniau. Vaikas gal ir slepia vogciomis paimta saldaini, bet juk negalvojame apie tuos kartus, kai vaikas saldainiu neeme…
Ingrida
January 13th, 2010 at 7:36 pm
aciu, Austeja, labai laiku radau straipsni
turim toki keturmeti, kuris vis bando vadovauti visiems, nes pas psichologe ejom, nes nesugebejau jau pati susitvarkyti. nepasake ji nieko naujo, kas tavo parasyta, is tiesu paziurejau kad nera tas vaikas mano islepintas, svabiausia disciplinos nuoseklumo stoka 
ale kaip pavargstu nuo to, kad taisykles ir ribos yra tikrinamos nuolat ir kiekvienoj situacijoj… ir vis galvoju, na kada gi jis visa tai isaugs?…
Vaida
January 13th, 2010 at 7:49 pm
Musu mazasis (2m 2men) irgi labai kontroliuoja ir vadovauja : kas kur turetu atsisesti, kur eiti ir ka daryti. Kartais buna juokinga, o kartais ziauriai erzina. nezinau, kaip reaguot: kartais visai nesunku taip padaryti, kaip jis praso, pvz persest i kita vieta, bet kartais tiesiog kiekviena zingsni kontroliuoja. jei pasakau, kad taip nedarysiu, baisiausiai pyksta ir isterikuoja, vel – nekreipt demesio? Bandziau, tai bliove visa gerkle, gana ilgai.
kristina
January 13th, 2010 at 11:14 pm
Idomu irdeti, kad daugelis tevu vargsta su tuo kontroliavimu. As jau galvojau kad maniske 20 men bosiuke cia tik mums taip kontroliuoja: tu cia eik, cia seskis, tik is to saukstelio maitink, tik ant tos kedes valgysiu. . .:)
Agne, na, savus vaikus auginant tai tikrai gal kitaip mastai apie geri ir blogi. As tikrai manau kad kaip Alice kad raso, kad 90% ka vaikas daro dienoje yra “gera” ir gal 10% mes priskiriame tam, kas musu nuomone “bloga”. Na nezinau kaip vyresni vaikai, bet iki 2 metuku tikrai nematau kad vaikas kazka specialiai darytu kas bloga. Daro jie tai, kas jiems idomu, kas juokinga, kas issaukia tevu demesi ir meile, ir pan.
Inga
January 14th, 2010 at 10:24 am
Aš dar pagalvojau apie Agnės žodžius, kodėl proto nereikia daryti bloga, ir jo tiek reikia, darant gera. Man tai atrodo viskas labai paprastai paaiškinama: juk norint būti “geram”, reikia įdėti pastangų. Tuo tarpu, norint tapti “blogam”, dauguma atveju tiesiog nereikia daryti nieko (pvz. pavalgius tiesiog palikti purvinas lėkštes ant stalo). Vat ir mokome vaikus, kad nors daryti gera yra sudėtingiau, vis tik tas daug labiau atsiperka, nes būtų labai sudėtinga gyventi pasaulyje, kur visi tingi būti “gerais”
mia
January 20th, 2010 at 1:51 pm
Idomios mintys. Vistik gal kazkur ir praleidau, pasigedau minciu apie tai, kad siuolaikiniu vaiku bedos glaudziai susijusios su to pacio demesio is teveliu stygiaus. Disciplina, tam tikri remai bei stereotipai kuriuos diktuoja visuomene yra, kas be ko, butini ir vaikam, kitaip jis tiesiog nepritaps, bet viskas nuo to ir prasideda, kokioje visuomeneje gyveni. Afrikoje, kaip ir dar daugelyje neturtingu valstybiu, vaikai ne tik nesiojami ir jaucia fizini kontakta ilgai (dauguma dargi ir maitinami krutimi kur kas ilgiau nei 6men ar metai, su jais kartu miegama ir t.t.), bet jie ir gyvena kitokioje visuomeneje. Ju gyvenimu nedominuoja dezes zaislu, televizoriai, maistas, kuris prigrustas kuna alinanciu ingridijentu (skatinanciu ta pati hyperaktyvuma, agresyvuma ir kas dazniausiai – nuotaiku kaita… ca kalbu apie perdirbta menkaverti maista, kuriais dziuginam mazuosius, kai kurie is musu – kasdienybeje). Aplink tokius vaikus nereikia tupineti ir aiskinti taisykliu, juos grieztai kontroliuoti, nes jie dazniausiai su mama, pastoviai gyvenantys pavizdyje ir zymiai paprastesniame, primityvesniame pasaulyje.. Jie zingeidesni, nes ju aplinka paprastesne. O dar labai svarbu – siu dienu vaikai, ypac vakaru sistemoje gyvenantys, jie paprasciausiai perstimuliuojami, ta pacia aplinka, pasiula, dresiravimu.
As labiau pritariu vadovam kurie moko, kad vaikai musu tiesioginis atspindys. Seimoje, kurioje tvyrauja darna, meile, pagarba vienas kitam, kur tevai uzsiima su vaikais (su jais ne tik zaidziama, bet daroma tai kas aukleja ne vien tiesiogiai.), juos girdi ir mato – tikrai nerasite islepinto vaiko. Gyvas pavyzdys efektyvesnis uz bet kokia teorija. Vaika gali isdresiruoti, bet tai panasiai kaip su gyvunais, gali buti klausoma ir itinkama tik tuomet kai dresiruotojas salia, o mes juk norime naturalaus vaiko elgesio, kuomet idiegta ne vien zodziu, bet ir konkreciu pavyzdziu, kuomet suvokiama prasme.
O koks siandieninis seimos paveiksliukas? Teveliai issisunkia: darbe, pritekliaus ar pertekliaus ieskodami, mamos tik auginancios mazuosius pavargsta, nes nera l. paprasta visa diena kasdiena rasti balansa tarp savo ir daug demesio reikalaujancio maziuko poreikiu. Vaikam grudam zaislus, jungiam televizorius ir kaip autore sako ‘jis turi pažaisti ir pats arba išprašykite jį iš kambario’. Na, cia vienas ‘prikibes niuansas’, nepriesgyniauju visam straipsniui
Teneisizeidzia tos, kuriom skaudus bus zodziai, kad ‘sunkesnis’ vaikas tai teveliu klaidos. As tikiu i visko prasme, vaiko pradejima, jo laukima, jo mylejima nuo pat iki. Mes ne vienas negimstam tobulais tevais. Tai kelias, kuriame mum butina ne tik mokyti, bet ir paciom mokytis, be perstojo, visa gyvenima. Kai matau klykianti vaika ir perbalusia mama, tysiancia ji… gali tik viltis, kad tie kas nori padeti atzalom uzaugti dorais, gerais, pasitikinciais, savarankiskais, siltais zmonemis, neziures i kiekviena vaiko ispuoli ar nuklydima nuo musu norimu normu kaip vaiko problema ar kaip absoliutu savo kaip mamos negebejima. Geros literaturos nestinga, net internetu, tereikia noreti, bandyti ir deti didesnes pastangas. Ir myleti motinyste, ji nelengva uzduotis, bet didesnes ir labiau atsiperkancios nerasit… Sekmes!
Austėja Landsbergienė
January 24th, 2010 at 12:58 am
mia, aš nepritariu teiginiui, kad “sunkesnis” vaikas – tėvelių klaidų pasekmė. Manau, kad ir Jums akiratį praplėstų ši knyga: http://www.amazon.com/Raising-Your-Spirited-Child-Perceptive/dp/0060923288 Man ši knyga – viena mėgiamiausių tėvystės knygų. Tačiau pritariu, kad tėvystė – procesas ir iš tiesų vieni kitiems galim linkėti tik kuo geriausios kloties ir puikių įžvalgų!
Kristina
February 1st, 2010 at 4:06 pm
Super straipsnis, dėl tokių straipsnių šitame bloge ir kabu kai tik galiu
)
Man iškylo trys klausimai (o kaip sakydavo viena sena gera dėstytoja, jeigu po paskitos dar yra klausimų, vadinasi ji vykusi
Man dažniau kyla klausimas – o jeigu nusileisiu kai kuriems “ne”? Tokiems kurie yra pokonfliktiniai – na žinote, pvz. priverčiau paklusti taisyklei kokiai nors, pvz. dantis valytis, o jis nueidamas specialai pastumia sese arba išmėto kukurūzus nuo stalo? Ir aišku žiūri kaip mes dabar reaguosim? Dažniausiai nekreipiu dėmėsio (mintyse skaičiuoju iki milijono…)
Antra – jeigu savo dvimečiui leisčiau kokia dieną/savaitę daryti viską ko tik jis nori – jokių “ne”, kas būtų… Ar jau suprastų pasekmės – nevalgo-alkanas, netvarko-betvarkė,nesirengia-šalta?
Trečia – ar verta knyga vertimo? Kodėl dar nėra Lt?
Lepinimas « TimesLT
February 17th, 2010 at 11:37 pm
[...] gerai, kad yra Austėjos blogas, kuris padeda susigaudyti. Nuorodoje straipsnis būtent šia tema. Pabandydamas atsakyti pats sau ar mūsų Špokas yra lepinamas pamėginsiu atsakyti į Austėjos [...]
Inga
February 18th, 2010 at 4:44 pm
Austėja, visada įdomūs ir naudingi Jūsų straipsniai. Laisvu laiku domiuosi vaikų psichologija, nes įdomu ir noriu būti geriausia mama savo trimetei. Ji iš tiesų fantastiška, išskyrus isterijas, stebuklingai prasidėjusias sulaukus 3 gimtadienio. o bjauriausia, kad ne visada galiu pritaikyti žinias iš perskaitytų knygų (ne tik lietuvių kalba), interneto ar žurnalų. kartais jaučiu, kad nesuvaldau situacijos, pati nesivaldau. Rezultatas- dukra aprėkta, bliaunanti, aš- susinervinusi, kad neišėjo susitarti diplomatiškai, kad nesusivaldžiau, kad nemoku būti tobula mama. Padėtį taisau, atsiprašom išsibučiuojam abi, susitaikom, bet dažnai lieka ‘ant dūšios’ sunkumas, kad galėjau kažkaip kitaip pasielgti. Jūsų patarimai beveik visi jau skaityti. Tačiau išdėstyti Jūsų-kompetentingos specialistės jie sustiprina mano vidinį mamišką pasiryžimą ignoruoti isteriją, nenusileisti maldavimui ir zyzimui saldainio prieš vakarienę, ar dar kokiems nors mano saulės man skirtiems išbandymams.
Ir šiaip, įdomu skaityti gerąją Jūsų patirties su vaikais praktiką ir stengtis pritaikyti patinkančius dalykus savo šeimoje.
Dėkui ir sėkmės.
dovile
April 28th, 2010 at 12:18 am
aciu Austeja uz sita staipsni,nes auginame keturiu metu dukra kuriai negalioja jokie ne,atsiprasau ir panasiai,buna gera kai jai ko nors reikia.bet auklejime yra ir musu paciu daug klaidu,kurias stengsiuosi nuo siol taisyti,nes nenoriu isauginti islepinti,nemandagia ar savanaude dukra.dar syki aciu…
A.Laura
February 11th, 2012 at 10:30 pm
Labai geras įrašas. Ačiū!