Tinklaraštis apie šeimą, vaikus ir švietimą.

Liūdnas (dar vienas) straipsnis apie patyčias privertė galvoti, kaip šią liūdną padėtį būtų galima pakeisti. Taip, yra programų. Taip, įmanoma. TIK…daug kas sako: nieko nepadarysi, nes toms programoms įgyvendinti reikia lėšų. Ir čia prisiminiau vieną neseniai skaitytą mintį: jeigu kompanijos vadovo klausia, ką galima padaryti, kad būtų geriau su TURIMOMIS LĖŠOMIS, o jis negali nieko pasiūlyti, yra ATLEIDŽIAMAS. Vadovas turi būti įžaidėjas, geras gero filmo režisierius ir pan., o ne pasimetęs žmogėnas, skėsčiojantis rankomis ir nerandantis sprendimo.
Pasvarstykime keletą galimų mokyklos kovos su patyčiomis variantų:
Direktorius, rugpjūčio mėnesį susirinkus mokytojams, pasako, kad šių metų pagrindinis bendruomeninis mokyklos tikslas – mažinti patyčias. Strategija paprasta – PATYČIOMS – NE! Jokių darbo grupių, jokių planų ir pan. Tiesiog. Nuo šios rugsėjo pirmosios mokykloje bus ABSOLIUTAUS PATYČIŲ NETOLERAVIMO klimatas. Kaip jis pasireikš?
a) Na, su mažiukais viskas aišku: mokytojos stebi. Jei tik pamato/įtaria, tuoj pat vaikas keliauja pas mane ir skambiname tėvams. Iš mokyklos neišeina tol, ko nepasikalba direktorius-tėvai-vaikas ir nenusprendžia, ką darys, kad vaiko elgesys pasikeistų. Pavyzdžiui, pradėti galima nuo “Elgesio stebėjimo lentelės”. Kartą mūsų mokykloje vaikas turėjo tokią lentelę (pirmokas). Tiesiog vaikas gauna popieriaus lapą, kur keletą kartų dienoje žymimas jo elgesys. Klasiokai apie lentelę irgi žino. Jeigu pastebi, kad vaikas jau erzina kitą/iš jo tyčiojasi – tuoj pat praneša suaugusiajam. Iš tiesų veiksminga priemonė, nes įtraukiama visa klasė. Be to, įtraukiama taip, kad pradinukams iš tiesų siunčiamas tiesioginis signalas: patyčios nebus toleruojamos!
b) Su vyresniais – socialinis darbas. Juk mokykloje yra pradinukams popamokinė grupė. Taigi toks besityčiojantis “erelis” eina dirbti su mažiukais. Ir dirba, pavyzdžiui, dvi savaites su konkrečiu vaiku. Kaip korepetitorius. Po dviejų savaičių “korepetitorių” įvertina vaikas IR direktorius. Nes jau direktorius – sužinojęs, kad yra toks besityčiojantis – tikrai “netyčia” kasdien užsuktų į tą popamokinę grupę. Ir ne vieną kartą.
c) Arba darbas mokykloje. Pavyzdžiui, tas, kuris ištepa sienas, jas nuplauna. Ir ne tik ten, kur ištepė, bet ir ekstra. Tas, kuris tyčiojasi, surengia (geriausia – pradinukams) diskusiją apie patyčias: kodėl patyčios kenkia, kodėl žeidžia, kaip galima jas išgyvendinti ir t.t. ir pan. Žodžiu, kūrybingai galvoti, ką vaikas galėtų nuveikti mokyklos labui. Kad nebūtų purkštavimų (ir vaiko, ir tėvų), kad taip negalima elgtis, dar rugsėjo pradžioje siūlyčiau mokyklose pasirašyti elgesio kontraktą (iš tiesų tokiu pasirašo ne viena mokykla. Teko skaityti, kad ir Lietuvoje
). Tada visa bendruomenė žinos: pasityčiojai, teks už tai “mokėti”.
d) Kadangi manoma, jog daugiau, nei 80proc paauglių yra bent kartą buvę aukomis arba agresoriais (Peter Smith rašo “The Psychology of Education” [Routledge Press, 2003]), o patyčios, žinia, turi negatyvias pasekmes, tai, manau, į kovą su patyčiomis privalo būti įtraukti ir tėvai. Kadangi pastebėta, jog geriausių rezultatų duoda tiesioginis įsikišimas (priešingai, nei kartais yra manoma), tai engiamo vaiko tėvams visų pirma reikia pasikalbėti su engėjo tėvais. Kodėl tai duoda rezultatų? Nesvarbu, ką pasakys engėjo tėvai, vis vien bus atkreiptas dėmesys į blogai besielgiantį vaiką. Dauguma normalių tėvų nenori, kad jų vaikas būtų tas, kuris tyčiojasi. Bet kuriuo atveju tikėtina, kad vaiko lauks jūsų pokalbio su jo tėvais pasekmės.Visų antra, tėvai turi pasikalbėti su mokytojais. Pasakyti, jog žino, kad tai vyksta ir išreikšti aktyvią savo poziciją šiuo klausimu. Man atrodo, kad Lietuvoje požiūris į patyčias kaip į normą išsikerojo, nes tėvai mano, jog “nieko čia tokio” ar “truputis erzinimo užgrūdins”. Taigi tėvus reikia šviesti (dievulėliau, juk ne taip sunku gauti el pašto adresus, į kuriuos, sužinojus, kad yra tyčiojamasi, galima siųsti ir straipsnius, ir strategiją, kaip pageidaujate, kad jie elgtųsi.) Taip, gal nepasikeis tėvų bendruomenė per naktį, bet tik judėjimas į priekį gali ją pakeisti.
e) Vis dėlto verta pasirinkti kokią nors patyčių prevencijos programą. Nebūtinai įgyvendinti nuo…iki. Tiesiog adaptuoti, kad būtų galima įgyvendinti su turimomis lėšomis. Pavyzdžiui, Lietuvoje jau yra apmokytų žmonių dirbti pagal vieną garsiausių pasaulyje Olweus (norvegų mokslininkas, sukūręs patyčių prevencijos programą, kuri sumažina patyčias 30-60proc, kai pradedama įgyvendinti). Kodėl nepasikvietus tų, jau apmokytų į savo mokyklą? Ir apskritai, kodėl tos mokyklos, kurios programą taiko, neviešina, kaip joms tai pavyksta? Su kokiomis kliūtimis susiduria? Ką būtų galima koreguoti Lietuvos situacijoje? ir pan. Rašė, rašė, kad bus, atvažiavo Olweus ir kiti ekspertai-mokytojai, apmokė….KAS TOLIAU??? Jeigu veikia, tai reikia griebti jautį už ragų.
f) Daug kalbėtis su vaikais. Ne paskirtą valandą, bet apskritai. Dabar kaip tik tiek daug kalbama apie naująsias ugdymo programas, kur skiriamas dėmesys visapusiškai vaiko raidai. Valio. Pradėkime nuo to, kad iš kitų žmonių mes nesityčiojame. O kaip tą daryti, kaip kalbėti su vaikais…internete yra MARIOS. Pavyzdžiui, man nepaprastai patiko šis JAV vyriausybės tinklalapis:
STOP BULLYING NOW (JAV)
KAIP MANOTE, KOKIŲ KONKREČIŲ PRIEMONIŲ DAR BŪTŲ GALIMA IMTIS? IR BŪTENT NE TIK PREVENCINIO, BET JAU KONKRETAUS – SUSIDŪRUS SU PATYČIOMIS – POBŪDŽIO???
Nuotrauka: nyki_m “sad girl”
Savo dienas (ir dažnai ne tik dienas) leidžiu savo svajonėje, tapusioje realybe – Vaikystės sode. Vaikystės sodas – ikimokyklinio ugdymo įstaigų tinklas (šiuo metu yra trys ugdymo įstaigos Vilniuje ir viena Kaune). Kuo jos ypatingos? Tuo, kad jose įgyvendinama tai, ko nėra niekur kitur: autorinė, unikali, neturinti analogų Lietuvoje Kontekstinio ugdymo programa. Akivaizdu, kad XXI amžiuje viskas yra susiję tarpusavyje, viskas integralu, todėl ir vaiko ugdymas turi būti visapusiškas.


Lupena
September 10th, 2009 at 1:38 pm
manau kad reikia pirmiausia aiskiai ivardint kas tai yra patycios ir nustatyti aiskias elgesio kolektyve taisykles.
nes i tuos pacius dalykus zmones reaguoja gana skirtingai.
Inga
September 10th, 2009 at 2:46 pm
Na, gal bus į temą: savo labai mėgiamoje “Idėjų knyga” knygoje skaičiau apie vieno miestelio istoriją, kur komisaras niekaip negalėdavo susidoroti su pašėlti mėgstančiu jaunimu, kuris tiesiog linksmumo vardan krėsdavo miestelyje visokias šunybes. Nesvarbu, kad už prasižengimus jaunimėlis būdavo sodinamas areštinėn, negaudavo ten valgyti, vėliau arešto laikas vis ilgėdavo – niekas negelbėdavo. Netgi atvirkščiai, pasėdėjęs cypėje išeidavai “kietas”. Taigi, kai jau visos standartinės priemonės neveikė, buvo priimtas toks nestandartinis sprendimas: kiekvienas paauglys, už kvailus/vaikiškus išsišokimus patekęs į areštinę, būdavo maitinamas TIK kūdikėlišku maistu: košelėmis, tyrelėmis ir t.t. Ir tai buvo išplatinta visuomenei. Ir staiga padėtis kardinaliai pasikeitė! Staiga prasižengti pasidarė visiškai nepopuliaru, nes išėjus iš cypės pasitikdavo besijuokiantys, o ne didžiuojantys tavimi draugužiai.
Tai čia tik toks pavyzdys apie tai, kad bet kokiai situacijai reikia atrasti nestandartinį veikimo būdą.
laima
September 10th, 2009 at 5:07 pm
ar neteko girdeti apie masazo poveiki? Sitai priemonei kaip ir nereikia jokiu lesu. Dk tai taikoma ir sako kad labai veikia. Tiesiog skiriama valandele laiko, kai klasiokai masazuoja vienas kita. Po to, sako, pasidaro nelengva tyciotis is to, kurio kuna lietei.
Austėja
September 10th, 2009 at 5:38 pm
Inga, būtent! Nestandartinis mąstymas – out of the box – dažnai padeda, kai, atrodo, atsiduri aklavietėje!
Austėja
September 10th, 2009 at 5:39 pm
laima, super mintis! Iš tiesų nebuvo tekę girdėti! Bet, matyt, iš tiesų veikia, nes Skandinavijoje – mažiausiai patyčių!
agnė
September 10th, 2009 at 5:46 pm
masažas???!!! o viešpatėliau… numirčiau per pirmą seansą. čia ką? rimtai? fui veu…
Austėja
September 10th, 2009 at 5:54 pm
agne
teisybę pasakius, jei aš būčiau pasityčiojus ir man reikėtų išmasažuoti klasioką, tai – patikėk – daugiau to nieku gyvu nebedaryčiau!
Greta
September 10th, 2009 at 8:10 pm
Patarimai labai smagūs, ypač apie masažą
.
Tačiau tai turėtų organizuoti mokytojai.
Perskaičiau ir nurodytą straipsnį, ir patarimus tėvams Vaikų linijoje, tačiau tikrai nerandu konkretaus patarimo, kaip elgtis mamai, kurios vaikas parėjęs namo skundžiasi, kad jį ignoruoja. Lyg ir nesityčioja, tačiau sutartinai ignoruoja…
Asta
September 10th, 2009 at 9:24 pm
Turite omeny masaza kaip bausmes priemone??? Mazesniems gal ir veiktu, vyresniems kazin. Bet smagi bausme butu:))O siaip tai reikia pradeti nuo darzeliu. Jei vienas vaikas pirstu bede i kita, tu toks ir anoks, kitas pasijuoke, aukletoja nesureagavo, viskas-patyciu masina uzvesta
laima
September 10th, 2009 at 10:51 pm
cia masazas ne bausmei, o paprasciausiai budas atsipalaiduoti, pailseti. (su paslepta misija,kad tai kazkiek uzkerta kelia patycioms).
http://www.bupl.dk/internet/BoernogUnge.nsf/0/A66880742215DC85C125735A002E0FE4?opendocument
(daniskai)
superlaiminga
September 10th, 2009 at 11:04 pm
Greta, ignoravimas ir yra viena iš patyčios formų…
Žinote, vedžiau praeitais metais seminarus pedagogams apie tai. Ir galiu pasakyti, kad situacija baisi tikrai. Ir lėšų tam nereikia teik, kiek manoma. Pradėti reikia nuo savęs.
Jau įsivaizduoju, kad prie šiandieninio balagano mokyklose, kai mažinamos algos, mokytojai spjautų į bet kokius direktoriaus išsakytus prioritetus dėl patyčių mažinimo
Jei direktorius autoritetas, tai dar dar… Bet žmonės dažnai valdiškai ir reaguoja į valdžios paliepimus. O su patyčiomis yra taip, kad reikia tiesiog jų netoleruoti. Daug mokytojų patys tyčiojasi iš mokinių, nes nepriskirdami savo elgesio patyčioms. Jūs neįsivaizduojat, kad patyčios daugumai – kai kraujas liejasi laisvai. Apie psichologinį smurtą pamiršta beveik visi. O jis dažnai yra skausmingesnis…
Supratau, kad tiesiog reikia skaityti ir priimti patyčių sąvoką taip, kokia ji yra iš tiesų, o ne kaip kam atrodo. Jaunimo linijos tinklapyje ir knygose info pakanka. O dauguma mokyklų vis dar rėkia, kaip jie nieko nežino, ką reikia daryti. AR žinot, kodėl rėkia? Todėl, kad niekas nieko nenori daryti….
Man kaip seminarų lektorei kai kuriose mokyklose buvo tiesiog kraupu vesti seminarus. Patys mokytojai tarp savęs kaip kokie monstrai, o nori kad vaikai būtų angelais…
Liūdniausia, kad tėvai nušalinami nuo tokių situacijų: tipo pati mokykla sprendžia, vaikelis kankinasi, dar dažnai ir gėdos jausmas jam įskiepijamas, o tėvai net nežino, kas vyskta. O jei žino, bijo kreiptis pagalbos.
REKOMENDUOJU BŪTINAI SUSIRASTI INFO, KREIPTIS PAS PSICHOLOGĄ, JEI PATYS NEŽINOTE, KAIP REAGUOTI, KAI JŪSŲ VAIKAS PATIRIA PATYČIAS. NEPALIKITE JO VIENO. LAIKAS TIK PAGILINA TĄ DUOBĘ, KURIOJE VAIKAS ATSIDŪRĖ. IR PASISKAITYKITE, KAS YRA TOS PATYČIOS.
INFO PAKANKAMAI YRA BET KURIA KALBA.
daiva
September 11th, 2009 at 9:17 am
na perskaicius, kai kuriuos komentarus kylo visokiu minciu…pirma, teigiama, kad mokytojai tyciojasi is mokiniu bet gal nereiketu pamirsti, kad labai danai mokiniai tyciojasi is mokytoju ir ju patycios taip pat gali buti labai ziaurios…Kad tevai nusalinami nuos sios problemos sprendimo taip pat nesutinku, tik beda, kad tevai dazniau nieko nenori daryti, o kai pateikiama akivaizdziu smurtavima ar patycias irodanciu pavyzdziu teigia, kad taipn dabar zaidzia visi vaikai…Sakot nuvesti vaika pas direktoriu..patikekit dabar mokyklose jau yra tokiu vaiku, kuriems toks pokalbis nebepadeda arba poveikis vienai dienai….Ir teikti, kad mokyklose nieko nedaro, tikrai neteisinga….daroma, tik kai mokykloje apie 900 mokiniu, oadaryti yra labai sunku…
Austėja
September 11th, 2009 at 9:21 am
Mano pozicija labiausiai sutampa su Astos: patyčių mechanizmą reikia stabdyti darželiuose!!! Apie tai kalbėjau ir diskusijoje su D.Pūru, kad iš esmės aš asmeniškai vos ne didžiausiais prevencines pajėgas mesčiau į darželį, nes ten viskas prasideda. O dabar dažnai iš tiesų pažiūrima kaip į “vaikiškus žaidimus”, nes darželių auklėtojoms trūksta informacijos apie patyčias, jų poveikį vaiko raidai ir t.t. ir pan.
Austėja
September 11th, 2009 at 9:24 am
daiva, pritariu, kad tyčiojimasis iš mokytojų irgi didelė ir aktuali problema. BET. Nenorėčiau šių dviejų problemų “suplakti” į vieną, nes dažnai būna, kad taip ir pasakoma: na, bet ir tie vaikai ne angelėliai ir….vėl nėra jokio sprendimo. Paprastas pavyzdys: prieš keletą metų Augustą erzino tokia mergaitė. Bet taip rimtai erzino. Mokytoja mums pasakė, kad jis irgi ne angelėlis
Ir jis BUVO ne angelėlis. BET tai jau KITA PROBLEMA. Tai, kad vaikas ne angelėlis, nereiškia, kad jį gali kas nors erzinti ir t.t. Tai tik padidina problemą, daro ją daugiamate, todėl sprendimas turi būti dar labiau apgalvotas, dar profesionalesnis, o ne “nurašytas” kaip vos ne “pats kaltas”.
Austėja
September 11th, 2009 at 9:26 am
greta, dabar išvažiuoju, tačiau grįžusi papasakosiu, ką darėme mes…gal padės.
daiva
September 11th, 2009 at 9:27 am
ir dar buvo siuloma,jei vaikas sugadino siena, liepti ja nuvalyti…jei mokytojai lieptu tai padaryti, tai labai galimas daiktas, kad kita diena to mokinio tevai butu jau ateje pas direktoriu teigdami, kad mes traumuojame joju vaika ir neturime teises liepti dirbti tokius darbus…
Austėja
September 11th, 2009 at 9:33 am
daiva, dėl to ir rašiau apie kontraktą: iš tiesų, pavyzdžiui, net neabejoju, kad Augusto arrba Vilhelmo mokykloje – jei jie taip padarytų – tai šviestų tas sienas su daina! Nes, pavyzdžiui, parsineša namo suklijuoti (net ne savo) suplėšytas knygas. Taip vaikai mokomi būti atsakingais ir rūpintis bendruomenės turtu. Manau, kad tai iš tiesų juos to išmoko.
daiva
September 11th, 2009 at 10:58 am
ta supranta tik zmones kurie susije su mokykla ir pan, o tevai tikrai ne visi supranta, o paskutiniu metu mokykloje daugeja tokiu mokiniu, kuriu tevai nezinosi kaip gali sureaguoti… jei pavyzdziui klaseje keli berniukai tyciojasi is mergaites, soc. pedagoge dirba su sia problema: kalbasi su vaikais, veda pakalbius apie patycias, informuoja tevus, pasiulo mamai padaryti bendra pokalbi su skriaudoku tevais..tai mama pasako kad jai sito nereikia ir geriau ji kreipsis i televizija …o siaip as pritariu, kad sia problema reikia spresti darzelyje….
daiva
September 11th, 2009 at 11:04 am
ir labai nesutinku su superlaiminga, kad “Todėl, kad niekas nieko nenori daryti….”tai tikrai netiesa…yra daroma ir tikrai nemazai: kalma su vaikais, vedami renginiai ir pan., bet reikia pagalvoti, kad gal kartais norima visko tik is mokyklos… gal apskritai nereiketu buti abejingiems visur : kieme, gatveje ir pan.,, kad tevai suprastu, kad tai problema…
Lupena
September 11th, 2009 at 11:08 am
ne visi vaikai eina i darzeli.
Lupena
September 11th, 2009 at 11:17 am
deja, programos sau, renginiai sau, o vaikai “gyvenimo isminties” semiasi is gatves. manot pries 20 metu nebuvo auklejamuju valandeliu, renginiu, “teisingu” knygu, graziu filmuku su manifestu “gyvenkime draugiskai”? buvo.
daiva
September 11th, 2009 at 11:35 am
O kas kaltas, kad vaikai leidzia laika gatvese?
Daniela
September 11th, 2009 at 2:12 pm
niekad nemanaiu kad isleidus vaika i mokykla, labiau pergyvensiu del jo saugumo (tiek fizinio, tiek psichologinio), negu del mokymosi rezultatu
Alice
September 11th, 2009 at 7:50 pm
Svedijoje yra organizacija Friends, kurie aktyviai dirba su patycu problemomis. Viena is ju darbo sriciu- “draugai padejejai”. Klaseje yra keletas vaiku, kurie yra specialiai apmokyti pamatyti patycias ir zino, ka reikia daryti, i ka kreiptis ir pan. Ir dirba Friens su patyciomis internete, mokyklose, darzeliuose ir sporto bureliuose bei klubuose. Per metus si organizacija apmoko 250 000 vaiku ir suaugusiu!
Reiketu, jog musu vaikai zinotu, jog apie patycias reikia papasakoti kam nors is suaugusiuju, kad tai rodo, jog tu esi geras kitais besirupinantis zmogus, nes daznai pasakoma “skustis negrazu”, “nebuk skundikas” ir pan.
Asta
September 12th, 2009 at 12:11 am
Alice, labai gera ideja tie “draugai padejejai”.
jie sake, nezinau ka padaryciau jei kas nors priekabiautu prie mano vaiko. Sakau, o ka jus darytum, jei jusu vaikas priekabiautu prie kito vaiko, ups-tyla
Viena mamyte pasake kad baustu ir savo vaika. Va taip…
Ir vis del to man rodos daugiausia prie patyciu prisideda auklejimas seimoje. Tikrai kiek matau pazystamu, kurios prie vaiku aptarineja-ta mergaite stora, tevai nieko nedaro, ojojojoj ir taip toliau. Tu tevu vaikai BE ABEJONES tyciosis is stambesniu vaiku. Reikia sviesti suaugusiuosius taip pat. Tam labai pasitarnautu tokios laidos kaip Rutos Mikelkeviciutes pastaroji laida apie patycias. Daugumai musu visuomenes reikia griaudziu asaringu istoriju, kad problema pasiektu ju sirdis. Zinokit daugelis mano pazystamu paziureje ta laida labai rimtai sukilo pries patycias
Austėja
September 12th, 2009 at 8:19 am
daiva, šiaip tai kaip tik šiomis dienomis teko kalbėtis su iniciatyviais tėvais, kurie pabrėžė Lietuvos tėvų iniciatyvumo stoką. Viena mama taip ir pasakė, kad, paskaičius mano tinklaraštį atrodo, kad tėvai iniciatyvūs, bet iš tiesų tai stumk-trauk. Ir nesuprantama, kaip tėvai gali būti neiniciatyvūs dėl savo vaiko. Aš bandžiau sakyti, kad taip gali būti, nes mes nemokomi būti iniciatyviais. Mes mokomi klausyti ir vykdyti nurodymus. Ta prasme, bendra tokia tendencija. Tai po to nenuostabu, kad, atlikto tyrimo duomenimis, JAV vos ne absoliuti dauguma abiturientų norėtų turėti savo verslą (tokia svajonė), o Lietuvoje – gerą ir saugų darbą (na, kur reikia įvykdyti nurodymus, o ne imtis iniciatyvos – irgi tokia svajonė). Po to ir turime vienur daugybę savanorių, įvairių iniciatyvų (kaip čia daugiau nei akivaizdu ir Augusto, ir Vilhelmo bei Mortos mokyklose), o kitur laukiančius, kad kas nors kitas padarys
Austėja
September 12th, 2009 at 8:20 am
Daniela, man – dėl grįžimo į Lietuvą – ši yra skaudžiausia ir labiausiai ramybės neduodanti mintis
Austėja
September 12th, 2009 at 8:31 am
Alice, nerealu! Susiradau nuorodą ( http://www.friends.se/ ) , tai žiūriu ir…eilinį kartą džiaugiuosi Švedija! Kas nesuprantate švediškai, galite tiesiog pažiūrėti filmukus: http://www.youtube.com/watch?v=5aZkk2iUY2k arba http://www.youtube.com/watch?v=UaaNJBc3ZTs&feature=related arba http://www.youtube.com/user/Friendsare2009 Man labai patiko ir jų šūkis: mes padedame moksleiviams patiems stabdyti patyčias. Iš tiesų tai net graudu…
lina
September 12th, 2009 at 4:31 pm
Aš mokyklą baigiau daugiau nei prieš 10 metų,bet kažkaip patyčias labai aiškiai prisimenu ir liūdniausia,kad daugiau iš mokytojų pusės nei iš bendraklasių,nes su bendraklasiais išsikovodavau ir sugebėdavau besityčiojančius pastatyti į vietą,o,va,su mokytojais tai jau sunkiau.Ir visai neseniai sužinojau,kad labiausia užsisėdusi mokytoja tapo mokyklos direktore,tai nežinau kaip ten dabar su patyčiom…
Austėja Landsbergienė
September 12th, 2009 at 7:16 pm
lina, iš tiesų – kol sau ramiai dirbs mokytojas, kuris ne tik toleruos patyčias, bet ir pats tyčiosis, tol sunku bus ką nors pakeisti. Ir turbūt liūdniausia Tavo situacijoje tai, kad tokia mokytoja tapo direktore: toks įspūdis, kad visos tos patyčios buvo praleidžiamos “pro akis”…
Esmė ta, kad reikia mažais žingsneliais pradėti judėti į priekį. Pavyzdžiui, vaikams, tėvams rašyti skundus, o ne tyliai kęsti… Reikia keisti požiūrį, kad jei ką nors sakai – kaip Alice minėjo – tai jau esi skundikas ir pan. Ir iš tiesų pradėti…įteigiant tai mūsų vaikams!
superlaiminga
September 14th, 2009 at 1:47 pm
Daiva, su tuo NIEKAS NIEKO DARYTI NENORI aišku, kad suabsoliutinau, bet…
((
Reikia atsimerkti ir suprasti vieną dalyką: visokie renginiai, diskusijos ir panašios atrakcijos vaikams – super. Tačiau tai kažkas turi organizuoti. ir labai abejoju, kad yra daug mokytojų, išmanančių, ką tokiose diskusijose diskutuoti reikia. Todėl ir svarbu kiekvienam prisiimti už patyčių mažinimą atsakomybę. Esu tikra, kad vaikams reikia ne tik smagių renginių, o mokytojų, kurie savo elgesiu pasako – AŠ NETOLERUOJU PATYČIŲ. Kiek tokių pažįstate? Kai kurie net nesupranta, kad tyčiojasi iš vaikų….
Kai bandydavau mokytojams pateikti konkrečių pavyzdžių, ką galima būtų sakyti į vaikų patyčias, kaip galima būtų reaguoti, daugiau nei 80 proc. sakė, kad pamokos jie neturėtų kada vesti, jei taip darytų.
O aš vis stebiuosi: kaip galima vesti pamoką klasei, kai kažkas joje išgyveną didelį skausmą? Kaip galima aiškinti naują temą, kai girdi, kaip vienas vaikas tyčiojasi iš kito vaiko?
Vat jei tyčiotųsi iš MANO vaiko, tai aš tikrai sureaguočiau – ŠTAI KOKIA YRA DAUGUMOS PEDAGOGŲ POZICIJA. Nedarau, nes viena vis tiek nepakeisiu. Todėl ir laukia visi išsižioję renginių, kurie kainuoja pinigų, laiko, pasiruošimų.
Pigiausia patyčių prevencija ir kova su patyčiomis – tai mūsų demonstruojamas tinkamas elgesys, reakcija ČIA IR DABAR į šviežią patyčią. Nes tikrai yra mokytojų didelė dalis, kurie net nesureaguoja, nes…. gal nežino, ką sakyti, gal neturi patys autoriteto prieš mokinius, o gal mano, kad vienas lauke ne karys, o agl net nesupranta, ką daro kiti…
Man tai baisu dėl vaikų: sėdi nieko dėtas vaikas, nors ir ne angelas pats (kaip Austėja sako), vaikai iš jo tyčiojasi, jį erzina, o VISAGALIS PEDAGOGAS apsimeta, kad nieko nevyksta. Baisu, kad patyčios paplitusios ir pamokų metu, ne tik pertraukų. Ir ką gali padaryti tėvai, kai iš jo vaiko juokiasi pamokos metu??? Tikrai nekaltinu pedagogų už patyčias, bet iš patirties galiu pasakyti, kad tos mokyklos, kur patyčios yra tikrai didelė problema, tai matosi iš bendravimo su….. pedagogais. Toną užduoda autoritetingas administracijos atstovas. Mokytojai dainuoja tą pačią dainą. Ir mokiniai pritaria. Ten, kur kolektyvas pedagogų darnus ir intelektualus, net vaikai elgiasi kitaip…
Paplitusi nuomonė: MAN GĖDA, KAD IŠ MANĘS TYČIOJASI. Tačiau iš tiesų nė vienas patyčių objektas nėra kaltas ar vertas tokio elgesio. Nei dėl auksinių plaukų, nei dėl savo lėto būdo, nei dar dėl ko nors… Vienam vaikui labai sunku atsilaikyti. Tai pajėgia tik psichologiškai atsparūs, iš kurių, paprastai, niekas ir nesityčioja…
O kiti vaikai pakliūna į tokias nepavydėtinas situacijas, kad suaugęs jų vietoje irgi nežinotų ką daryti. Kas patyrė darbe mobingą, supras…
Austėja, kažkur esu skaičiusi apie darželinukams vykdomą prevenciją su meškučiais. Super reikalas. Kai atrasiu, parodysiu
Norvegijoj berods
Ech, gera ta šalis
Daniela
September 14th, 2009 at 2:05 pm
Man būtų baisu bet kuriuo atveju – jei iš mano vaiko tyčiotųsi, ir (neduok, Dieve), jei mano vaikas tyčiotųsi iš kito…
O kur tas aukso vidurys – niekur nesikišti, kad neužkliūtum? Neginti draugo, nes pats tapsi auka?
superlaiminga
September 14th, 2009 at 3:26 pm
Mano seminarų metu organizuodavau žaidimus:
vienas dalyvis nusikaltusio vaiko mama, o kitas – aukos mama. Arba vienas – mokytojas, turintis pranešti aukos “mamai” apie nemalonų įvykį. Tokio žaidimo metu kėdės būdavo visuomet karštos. Dalyviai net rolinių žaidimų metu bėgdavo nuo jų…
Per pasidalinimus supratome, kad iš tiesų visoms pusėms tai nėra malonu… Ir visoms pusėms, jei tik įsisąmonini, kas čia vyksta, yra baisu…
Aukso vidurio patyčių kontekste nėra, nes nebūsi visiems patogus. Reikia rinktis aukos pusę. Nebūtina kartu ginti. Būtina vaikus mokyti, kad jie bėgtų pagalbos arba jos šauktųsi…
beata
September 15th, 2009 at 8:53 am
Kazkada per paskaitas destytoja pasakojo apie tyreja, kuris tyre meiles, prieraisumo, delikventinio elgesio, patyciu problemas pas suaugusius ir vaikus. Pradejo nuo jaunuoliu, o baige nescioms moterimis. Deja nepamenu dabar jo pavardes, bet kiek pamenu jis dirbo ir tyre UK. Tyrimo rezultatai buvo tokie, kad labiausiai ir efektyviausiai pavyksta, kai dirbama su nesciom, ir poto visa kita laika jau susilaukus kudikelio jos vaiksto i paramos grupes. t.y. nescias mokino myleti ir gerbti savo vaikeli. Efektyvumas smurto, patyciu, delinkventinio elgesio sumazedavo pas tokius vaikus apie 70% palyginus su kontroline grupe.
Manau prie patyciu prevenciojos tikrai galetu prijungti nesciasias ir busimus tevelius.
Kas del Olweus programos ir ju rezultatu, tai ji tesiasi 1.5m. tai pirmieji rezultatai tik 2010m. pradzioj bus. Is savo asmenines patirties galiu pasakyti, kad sulaukiama daug pasipriesinimo, nes tai kas daugeli metu mokytojams/tevams/seneliams/mokyklos personalui buvo norma dabar jau ner norma ir jiems reikia persiorientuoti. Po truputi ir si problema pajudes. Juk vis daugiau mokyklu kalba apie patycias, apie tai kad reikia su jomis kovoti. Beje kiekvienoj mokykloj yra ivairiu mokytoju, taip kad jei socialinis pedagogas ir psichologas pakankamai profesonalus, o mokyklos valdiza bent jau netrukdo (jei skatina tai isvis fantastika) tai pradziai galima dirbti juk su tais mokytojais kurie patycias nelaiko norma, kurie kitaip isivaizduoja mokymo procesa, o po truputi isitraukia ir kiti mokytojai.
Va vakar labai dziaugiausi: vaziavau su jauneliu troleibusu ir su vezimeliu, tai pagalvojau kad pries tris metus su vyresneliu, retas kuris padedavo ikelti/iskelti vezimeli (o daznai dar ir burbedavo nepatenkinti), o dabar net keli supuola padeti
Ir tik viena karta per 0.6m. esu patik ikelus vezimeli. Cia matau tikrai akivaizdus progresas!!! Ir jokiu burbejimu, atvirksciai daug kas kalbina besipsypsanti suneli, klausineja, daugelis net sypsosi jam
(pries 3 metus tai daug reciau buvo)
daiva
September 15th, 2009 at 9:20 am
Taciau daugumoje mokyklu jau yra psichologai, socialiniai pedagogai, kurie ir organizuoja tuos renginius, diskusijas, net jei nevisada tai ir pavyksta, bet zmones stengiasi, o mokytoju yra zinoma visokiu… Bet tikrai mokykloje vaikams yra akcentuojama, kur jie gali kreiptis pagalbos, ir kad tai visai yra neskundimasis ….O apie patycias kalbamasi ne tik su mokiniais, bet ir su mokytojais, yra mokyklu , kurios dalyvauja VO “Gelbekit vaikus” veikloje…O kad mokytojai nesupranta, kad yra tyciojamasi is mokiniu, tai nemanau..tik gal beda, kad mokytojai, kaip ir dauguma zmoniu yra atbuke, pavarge… klase sedi 32( daznai ne angeliukai, kurie gali mokytoja isvadinti ir necenzuriniais zodziais ir pan. ir deja jiems daznai niekas nera autoritetas) plius kalnai dokumentacijos, keiciami , perkeiciami ugdymo planai, ataskaitos ir pan. Jei mokytojai nebutu tiek apkraunami popietizmu gal tada daugiau demesio skirtu kitom problemom, nors cia priklauso nuo zmogaus…
Viktorija
January 2nd, 2011 at 2:21 am
Na va, sedziu sau prie kompo, ir skaitau straipsnius apie patycias… vaikai jau kietai imige savo lovelese, o as nerimaudama ieskau atsakymu i kylancius klausimus. Patycios man visada buvo, ir yra jautri tema, nes mokyklos metais nuo to labai kentejau, ir net nezinau, ir nesupratau kodel taip buvo.Tiesiog man priklijavo “Marisol” pravarde, ar del panasumo i tuo metu rodyto serialo aktore, ar dar del kokiu priezasciu… “Ir kas cia tokio” pasake mama, kai jai papasakojau. O man buvo labai skaudu, nes tai praktiskai tapo mano vardu, ir jis visad budavo tariamas su pasaipa ir panieka, ir palydimas garsiais suksniais ir juokais. O budama paaugle, turejau begale kompleksu, ir tos patycios man tiesiog ateme nora eiti i mokykla, begdavau is pamoku, patirdavau nuolatini stresa,jauciausi, bjauri, negrazi, kvaila ir t.t. kol galiausiai, susikloscius tam tikroms gyvenimo aplinkybems pakeiciau mokykla, ir ramiai atsikvepiau.Tai paliko mano atmintyje bene stipriausia nemalonu prisiminima, kas susije su mokykla.Beja, buvau ramaus budo, tad neatsikirsdavau, nieko nesakydavau, tiesiog vengdavau sutikti savo skriaudejus.Et… net dabar nemalonu tai prisiminti. Taciau priezastis, del ko skaitau, yra ta, kad mano vyresnelis, 8 metu pradejo prasivardziuoti. Atrodo, lyg ir visada aiski buvo mano pozicija i tai, vos isgirdus kad ant seses sako- vista, ar dar kazka, iskart sakydavau, kad taip elgtis negalima. Dar ir jo klasiokes mama, pasake, jog jis vadina jos dukra asile.Kadangi susitikom po pamoku, su vaikais, iskart Lukui pasakiau, jog taip negalima elgtis, ir kad ji yra tavo drauge, turit graziai draugauti, ir pasakiau kad atsiprasytu, ir pazadetu taip nekalbeti. Lukas buvo susigedes, dar pradejo sakyti- bet ji pirma pradejo… Bet pakalbejom, atsiprase, ir kiek klausinejau, daugiau tai nepasikartojo. Dar, skaitau ne tik kaip stabdyti, bet ir kas nutiko, kad pradejo tyciotis. Galbut reikia daugiau demesio skirti butent Lukui, o ne abiems kartu, kaip dazniausiai zaidziam. Siandien buvo isties sunki diena, galbut, kad po naujuju sventes issimusem is ritmo, vaikai neissimiegojo, ir del to, abu buvo prastai nusiteike, ir pykosi, saipesi, pykosi… Skaitau straipsnius, ir man siek tiek liudna, nes daug kalbama apie aukas, o skriaudikai yra “ereliai”, neangeliukai, ir gan griezta pozicija ju pusen. Bet is tiesu, tas kuris saiposi, viduj nuo kazko kencia, jam kazkas kelia nerima, ir jis yra kazkieno labai mylimas vaikas. Reikia tik issiaiskinti kodel taip yra, ir jam padeti. Panaikinti priezasti, del ko taip nutiko, o ne pasakyti-nesisaipyk, negrazu, ar skirti bausme. Jis gal nustos saipytis, bet galbut prades mustis, nes priezastis, del kurios viskas prasidejo, pas ji liko giliai uzslepta, vietot to, kad kazkas padetu jam, ji nubaude, ir jo pyktis dar labiau sustiprejes, ir uzgniauztas. Tai va, renkuosi informacija, ir jau galvoju, ka nuveiksim rytoj, nes visgi atostogos
Pas mus, Italijoj, dabar nesalta, tai galbut surengsim isvyka, pazaisim lauko zaidimus, pasikalbesim supdamiesi zaidimu parke apie tai, kaip gera graziai sutarti broliui ir sesei, ir kaip smagu, kai nesipykstama ir neprasivardziuojama
O visom mamom stiprybes, kantrybes ir isminties. Nes nera “blogieciu” ar “gerieciu” tiesiog yra vaikai, kuriems kazkas neduoda ramybes, ir jie nezino kaip susitvarkyti, o mes esam tevai, ir esam uz juos atsakingi, ir esam sale tam, kad kartu padetume susivokti, ir isspresti problemas.