Tinklaraštis apie šeimą, vaikus ir švietimą.
Niekas nė nemirkteli, kai mergaitė mina dviratuko pedalus, aprengta kaip kaubojus, tačiau kodėl kyla didžiulis triukšmas, kai berniukas užsimano apsivilkti suknelę? O dar feministiškai ūžiame, kad mums, moterims, nieko negalima, nes visose srityse viešpatauja vyrai. Ne visose, tikrai ne visose.
Berniukų aprangos kodas trumpas kaip abc. Iš gimdymo namų parsiveži žydruose vystykliukuose, o ir paskui labai sukti galvos nereikia – spintoje sugula džinsiukai, marškinėliai, sportbačiai ir bliuzonai su žmogumi-voru. Aišku kaip dieną – berniukui netinka visa, kas rausva, su kaspinėliais ar blizgučiais.
Vis dėlto daugelis turime šypseną keliančių nuotraukų, kuriose mažasis džigitas pozuoja įsispyręs į jūsų aukštakulnius… Nepamiršiu, kaip vienas mano sūnaitėlių, apsirišęs galvą geltonu rankšluosčiu, dramatiškai purtė “princesės kasas” ir barškino apyrankėmis apkarstytas rankas. Ar jūs bent viena sugebėjote išauginti sūnų, kuris nėsyk nepasipurškė jūsų kvepalais, nepasidabino karoliais ir nepabandė nusilakuoti nė vieno nagučio?
Mes – ne škotai
Trimetukas jau suvokia save kaip berniuką, bet dar nenutuokia, kad tai – visam gyvenimui. Jo amžiaus visi trokšta viską išbandyti, todėl ir knaisiojasi mamos spintoje. Tačiau suprasti savo vaiką – viena, o kita – paaiškinti tai kitiems. Kai sodyboje iš draugės mašinos išlipo gėlėta skrybėle pasipuošęs ir keliais mamos teptuko brūkštelėjimais skruostus pasirausvinęs Povilas, net ir tolerantiškoms draugėms atvipo žabtai. Tačiau draugė vienu piršto pridėjimu prie lūpų visus užčiaupė ir vėliau protingai paaiškino apie “praeinančias fazes”. Garbės žodis, kaip ja didžiavomės! Mat pačios to niekuomet neleistume. Mašinoje – taip, o išlipus – ne…
Maža mergužėlė, trypianti baloje su botais, kombinezonu ir kepure su snapeliu, atrodo miela ir žavi. Bet kodėl karštą vasaros dieną neleidžiame berniukui pajusti sijono teikiamų privalumų? Visos žinome tą gerą laisvės jausmą, kai tas lengvutis skudurėlis plaikstosi apie kojas. Bet ne, mes gimę ne Škotijoje, ir greičiau jau leisime berniukui badziotis su vienomis trumpikėmis, nei suteiksime aplinkiniams galimybę nusmaigstyti savo Jonuką keistais žvilgsniais. Taip, per Užgavėnes galbūt užmaukšlinsime piktos raganos skarą ar maišo tipo sijoną, bet po padurkais būtinai bus tos pačios viską pateisinančios kelnytės.
Kodėl jie net per Kalėdas priversti susimenkinti iki nykštukų vaidmens ir leisti mamoms išlieti savo fantaziją tik į išraiškingo dydžio smailias kepures? O mergaitės – švelnios, purios ir gurgždančios snaigės – plasnoja perregimų skraisčių sparnais, žybčioja netikrų brangakmenių karūnomis ir stojasi ant pirštų galiukų pelenių bateliais… Bet jei kas paklaustų, ar ryžčiausi taip aprengti savo bernus, atsakyčiau, kad tai net ne drąsos klausimas. Tiesiog šiukštu, ir taškas.
O pėdkelnės? Tsss, mano mažasis dar jas nesiaikštydamas maunasi… Tačiau vėliausiai pirmoje klasėje iš jo kas nors pasijuoks ir teks jas pakeisti “kalisonais”. Tai dar būtų pusė bėdos, jei tėtis namie nelepteltų, kad ir šis išmislas kvailas, nes tikri vyrai tenkinasi vien kojinėmis. Žinoma, berniukams galima “sėstis ant akmenėlio” ir galbūt sušalę vyrišką trejybę jie vis tiek galės ateityje turėti vaikų, bet motinos širdis apsilieja krauju, kai viduržiemy vargšės plonos kojytės po kelnėmis lieka visiškai nuogos. Nes pėdkelnės – bobų reikalas.
Vardas Pavardaitis
Kai mergaitės vardas Algytė, mūsų tai nė kiek netrikdo. Tačiau kokia bjauri motina gali savo sūnelį pavadinti Daiviumi arba dar įmantriau – Elegijumi? Atsiprašau visų mažų ir suaugusių Elegijų, bet nuoširdžiai juos visus užjaučiu. Už bausmę jų mamoms siūlyčiau pasikeisti vardus į kokias nors Žąsis Moliūges. Įdomu, ar labai džiaugtųsi?
Pačios ardomės velniai žino kiek ir niveliuojame pavardes, kad, neduokdie, niekas neužuostų, ištekėjusios mes ar senmergės. Jei aš tapčiau Elenbergė, šeima tiesiog suprastų, kad kažkuo gyvenime esu akivaizdžiai ne iki galo patenkinta. Užtat puikiai suprantu, kai užsienyje tekančios pasirenka vyro pavardę su vyriška galūne, – taip paprasčiau ir išvengiama visokių biurokratinių kliūčių. Tačiau kai mano draugei Londone gimė sūnus ir pagal ten įprastą tvarką buvo “užrašytas” kaip Lukas Jovaišienė – visi skaniai juokėmės ir žinojome, kad tėvai nepabijos jokių – jokių! – biurokratinių kliūčių ir berniuko pavardė bus atitaisyta.
Taigi ieškok tos lygybės tarp vyrų ir moterų neieškojęs. Jei norime, MES su jais lygios būti galime, tačiau JIE į tai, kas mūsų, lai dantų nešiepia. Net jei jie ir mūsų sūnūs.
Ieva Elenbergienė
“Kiekvienas iš vaikystės turim sodą – užburtą vietą, kurioje spalvos – šviesesnės, oras – minkštesnis, o rytas – kvapnesnis, nei kada nors vėl.” - Elizabeth Lawrence
Vaikystės Sode:
- autorinė ugdymo programa
- specialiai pagal šią programą dirbti apmokyti pedagogai
- surinkta geriausia patirtis iš moderniausių ir sėkmingiausių pasaulio ugdymo įstaigų
- maksimizuojama visapusiška vaiko raida


Ignas
October 26th, 2008 at 10:20 am
Viršūnė, pusę straipsnio aiškinai visai gražiai ir teisingai, o išvadas perskaitęs vos nesusivėmiau. Kitaip tariant, MES GAUSIM VISKĄ, JUMS NELIKS NIEKO!!! Argi ne taip išeina? Šitos visos kvailos mados yra per tokius nesubrendėlius, kuriems keista atrodo viskas, nes nematyta, užtai reikia tyčiotis ir gadinti žmonėms gyvenimus. Gėda! Tiek daug laisvės moteriškės gavo, kad dabar, po kelių kartų, jau to nebesupranta ir nebevertina – jau ant galvų nori užlipti. Kaip tame tarybiniame filmuke – nebenoriu būti carienė, noriu būti imperatorienė. Na o tu, vargšas žvejy, lieki šūdo vietoje. Galiausiai ir kelnės taps visiškai moterišku drabužiu, ir vaikščios vyrai bulvių maišuose, kad visokių ponių neįžeistų, atseit, sijonai ar rožinė spalva yra moteriška. Pasiskaitykite istoriją, neišprusėliai – kelnės ne taip ir seniai teišplito, iki tol buvo pėdkelnės, sijonai. Daugybę amžių dažėsi ir vyrai, vyrai išrado aukštakulnius ir dėvėjo juos pirmieji. Ilgaauliai batai pirma buvo skirti kariams. Na, žodžiu, kad moterys madą nusavino nėra blogai, tačiau kokią teisę viską gvieštis vienos turite!?
Pavardės yra irgi nesąmonė. Turime savo papročius, bet ne, sugalvoja, kad netinka mergautinės pavardės, nebetinka vyrų pavardės pagal papročius… Kvailystės. Seniau senmerges vadindavo ne -aitėmis ir -ytėmis, o -yčiomis. Va pažiūrėtume tada kaip jaustųsi, išskirtos iš likusiųjų…
Austėja Landsbergienė
October 26th, 2008 at 11:56 am
Dabar skaitau profesinę knygą – “Prikelti Ofeliją”. Pagal ją – dar daug, daug, daug metų praeis, kol merginos pasijus lygios vaikinams. Ir kažin, ar kada nors pasijus… Anot knygos autorės, ikimokykliniame ir pradinės mokyklos amžiuje ir berniukai, ir mergaitės yra laisvi: jie dūksta, nebijo rizikuoti, patinka visi mokslai (ir matematika, ir gamtos mokslai, ir kalbos, žodžiu, pagal lytį tikrai neišsiskiria). Tačiau…žengiant į paauglystę staiga daug kas apsiverčia. Kodėl – dar per mažai perskaičiau, tai nežinau. Žiūrėsiu, ar ji atsakys į tą klausimą. O pati autorė dirba su paauglėmis mergaitėmis, kurios – iki paauglystės besidžiaugusios gyvenimu, sutarusios su šeima – staiga pasikeičia ir…ima gerti, rūkyti, vartoti narkotikus, užmezga ankstyvus lytinius santykius. Kodėl? Autorė teigia (bent jau tiek, kiek perskaičiau kol kas), kad mergaitės skatinamos prarasti savo tikrąją savastį…
Dar dėl pavardžių. Sakote, “-yčiomis”? Ir pažiūrėtumėte, kaip jaustųsi tada moterys… Tai gal visus nevedusius vyrus irgi reiktų “-yčiais” vadint? Kodėl moteris turi kažkaip “jaustis”, jei yra netekėjusi, o vyrui – jau viskas ok?
Indre
October 26th, 2008 at 4:52 pm
Truputeli nesupratau ir straipsnio ir pirmojo komentaro:) Bet apibendrintai galiu pasakyt tik tiek, kad socialine aplinka, tame tarpe ir tevai, ir berniukus, ir mergaites istumia i labai aiskius socialinius remus. Banaliausias to pavyzdys, apie ka kalba ir autore, tai rubeliai. Berniukams – melyni rybeliai, mergaitems – rausvi. Ir taskas. Jei netikit, pasidairykit po parduotuves. Mes savo mergaite gana daznai aprengiam melsvai ar kokiais kitais “berniukiskais” rubeliais – tai 90 proc. atveju zmones galvoja, kad tai berniukas. Tikrai. Tokiu pavyzdziu kiekvienas savo gyvenime galetume rasti po n. Ir man tikrai neaisku, kas tuose remuose yra ikalinti labiau.. Vis tik manau, kad mergaites. Kad ir tom -ytem ir -utem budamos.. O kencia visi – tiek mazi vaikai, tiek suauge moterys ir vyrai. Nors visuomene ir laisveja, dziaugiuosi tuo baisiausiai, bet daznai zmones, perzengiantys ju lyciai galiojancias socialines normas ir taisykles, sutinka labai daug buko priesiskumo. Tai prasideda vaikysteje ir nesibaigia senatveje… Zmones labai bijo, kad moterys supanases su vyrais (lyg jie tikrai butu is skirtingu planetu!) pamirsdami, kad tai kas vyriska ir moteriska tik mes ir nustatom. Ir kodel mums taip nepatinka aktyvios, atseit berniukiskos, mergaites? Ir kodel mums taip nepatinka jautrus, atseit moteriski, vyrai? Manau, del to, kad musu smegeneles nuo pat vaikystes yra pripustos socialiniu/kulturiniu veju, ir issilaisvint nuo ju nera taip paprasta. Apskritai tikriausiai neimanoma, nes to neleidzia ir dar ilgai ilgai neleis mus supanti aplinka. Todel siulyciau nepamirsti, kad jautrumas ir aktyvumas – tai zmogiskos, o ne moteriskos ir vyriskos savybes, kad ir kaip giliai tai issisaknije musu pasamoneje.
Austėja Landsbergienė
October 26th, 2008 at 8:10 pm
Dar prisiminiau:) Vienas mūsų sūnų labai…LABAI mėgo rožinę spalvą. Ir gėlėtus džinsus. Turėjo tokį megztuką: baltą, su diiiideliu rožiniu drugeliu, kuris buvo išsiuvinėtas rožiniais karoliukais. Po to buvo “žaliasis” periodas – VISKAS turėjo būti žalia. Dabar – jau įvairu, daug kas tinka, nors dažnai “žalia” vis dar “pramuša”. Tačiau – jei paklausite jo, kokia spalva mėgiamiausia – šiandien pasakys, kad oranžinė.
Ir, žinote, ką? Visi galvojo, kad jį taip rengiame, nes…jam tiesiog “atitenka” išaugti mergaitės drabužėliai. Įsivaizduojate? Niekas nepagalvojo, kad jam tai…tiesiog patinka! Žinoma, mes su vyru vis susižvalgydavome…kaip sakant, juk visuomenėje gyvename:))). Bet šiandien tai labai džiaugiamės, kad nedraudėm vaikams “eksperimentuoti” su apranga!
Indre
October 26th, 2008 at 11:27 pm
Siandien ivyko stebuklas. Mano dukra buvo aprengta ruzava striuke ir tokie vaikinai paklause, ar cia berniukas ar mergaite. Labai apsidziaugiau tokiu klausimu:) Tuo skiriasi Sveicarija nuo Lietuvos. Sveicarijoj tokie klausimai nors ir reti, bet imanomi:)
Jura
November 11th, 2008 at 10:31 pm
netiesa, Indre
mano dukra dabar daznai buna su roziniu kombinzonu, melsva kepure, o dauguma bobuciu sako – koks grazus berniukas
)
o sunui 2 metu taip pat patiko rozine spalva, 3 – zalia, ir dabar zalia vis taip pat pramusa, kaip ir Austejos sunui
Indre
November 12th, 2008 at 9:57 am
mums taip nutiko tikriausiai del to, kad Lietuvoj ruzavo kombinezono neturejom:)))
Vidmantas, Alytaus raj.
May 6th, 2009 at 7:32 pm
Noriu šia tema parašyt savo nuomonę. Žinoma lygybė turi būti tarp lyčių, ir nesvarbu kad berniukas mėgsta ir su lėlėm pažaist, o mergaitė po medžius pasikarstyt ar karą pažaisti. Man atrodo visi vaikai vienodi, tik suaugusieji jiems nori įbrūkti kažkokias normas. Tik nereikia perlenkti lazdos ir viskas bus gerai.
Austėja Landsbergienė
May 6th, 2009 at 8:14 pm
Vidmantai, pritariu Jums ir dėl lygybės, ir dėl to, kad vaikai neturi nuostatų, kokie turi jie būti, o jas primetame (arba ne) mes, suaugusieji ir, žinoma, labai pritariu dėl lazdos: geriausia yra tada, kai “neperlenkiama” (nesvarbu, į kurią pusę)!
Vidmantas, Alytaus raj.
May 6th, 2009 at 8:28 pm
Nors dėl berniuko su sijonu tai nors ir esu labai tolerantiškas, bet man tai kažkaip atrodo nekasdieniškai. Nors kodėl gi ir ne, jeigu jam smagu ?! Juk vasarą kai vaikai dūksta ir visai be rūbelių, net ir didesni 5-10 metų visai nekreipia dėmesio į lytiškumą, gal tik pirmą minutę. Tik mums suaugusiems (žinoma ne visiems) atrodo nepadoru, nemokam pažvelgti tai vaiko metų požiūriu, mastyti jų mintimis ir pamirštame kaip patiems buvo smagu lakstyt per balas vasarą užmiršus viską pasaulyje. Nesu pats nei pedagogas, nei labai nusimanau vaikų auklėjime, tiesiog prisimenu savo vaikystę.
Austėja Landsbergienė
May 6th, 2009 at 8:38 pm
Vidmantai, kiek esu pastebėjusi, berniukai JEI užsivelka sijoną, tai beveik visada žaisdami įsivaizduojamuosius žaidimus. Ir tai yra normali vaiko raida. Užsivilko. Nusivilko. Vėl užsivilko. Vėl nusivilko. Namo išėjo su kelnėm. Ir viskas. BŪTENT: jeigu jam smagu taip žaisti, tai kodėl gi ne??? Mūsų vyriausias (8m) visai neskirsto draugų į “berniukus” ar “mergaites”: yra draugai ir yra tiesiog vaikai. Žinoma, kad žino, jog, tarkim, draugė Austėja yra mergaitė, bet jam tai nėra svarbu – daug svarbiau, kad ji – draugė!!!
Vidmantas, Alytaus raj.
May 6th, 2009 at 9:06 pm
Žinoma, pilnai su Jumis sutinku. Ne rūbeliuose esmė, vaikas augdamas ir žaisdamas kuria savo pasaulį, jo paties padėtį ir vietą kurioje jis nori būti. O kaip kitaip sužinot ar smagu su suknyte, ar ne? Nors pats kiek pamenu nesu suknytės bandęs užsivilkti, bet nagus kartu su mergaitėmis tikrai esu nusidažęs, ir su lėlėmis esu kartu su mergaitėmis žaidęs, ir gumytę kartu šokinėjom. Bet dėl to užaugęs nesijaučiu kad mano vyriškumas būtų dėl to nukentėjęs. Tad tas pabuvimas ”mergaite” tikrai nėra nieko blogo, ir bandymas drausti mano nuomone tik priveda prie perdėto smalsumo ar net nežinau kaip išsireikšt, net gal nesveiko potraukio kitos lyties rūbams. O kaip Jūs ir minėjot užsivilko-nusivilko, na ir kas, pasaulis jus dėl to nesgriuvo.
Vidmantas, Alytaus raj.
May 6th, 2009 at 9:16 pm
pasaulis juk dėl to nesgriuvo.
Vaikinas
October 2nd, 2009 at 9:49 am
Aš jau studentas, bet kuo toliau pamatau, kad gyvenimas skrenda pro tavo akis, tuo labiau norisi vis dažniau grįžti į vaikystę ir “pašposauti”. Šposai galėtų būti įvairūs nuo mūšiu vandens bombomis karštą vasaros dieną, iki kad ir persirengimo panele. Tarkim kartais man patinka devėti aukštakulnius, sukneles/sijonus ir kitus moteriškus rūbelius. Tačiau dauguma, to netoleruoja, o pačiam vienam persirengti nėra įdomu (nei pasijuoksi vienas nei ką
) Todėl išeinu į lauką taip persirengęs tik naktį (ir tai labai trumpam). Bet jausmas geras, nes galėjau pasijaust laisvas ir apsirengt nekasdieniškai. Faina būtų, jei pakviestų kas į mergvakarį sudalyvaut ar šiaip kokiam vakarėlyje taip pabūt. Tačiau 99% to netoleruoja (jau esu paslapčiom užsiminęs daug kam ir matau jų reakciją). Nemanau, kad esu kažkuo kitoks (pravardžiuojamas kaip transvestitas, “ped***s”..) Tiesiog kartais užplaukia noras atsipalaiduoti ir pakvailioti. Gyvenime suprantu savo vaidmenį (jog esu vyras) ir puikiai gyvenu vyrišką gyvenimą
Bet vis dar tikiuosi rast žmogų, kuriuo galima būtų pasitikėti ir kartu su juo taip pakvailioti
)